Mit
is ünneplünk karácsonykor?
Karácsony előtt
általában nagy izgalommal várják a gyermekek az ajándékozás pillanatait. Sajnos
néha még a keresztyén családokban is keveredés van az ünnep lényegét illetően.
Sok helytelen információt kaphatunk a médián keresztül is ezzel
kapcsolatban, ami elsősorban a népi vallásosság hagyományaira épít.
Bibliaismerő emberként félrevezetőnek tartom, hogy sok szülő „Jézuskázik”, vagyis
a gyermekeknek azt mondják, hogy a „Jézuska” hozza az ajándékot. Ez
Krisztus világmegváltói jelentőségét lekicsinyli, személyét mesefiguraként érzékelteti a
gyermekek képzeletvilága előtt.
Határozottan
kell képviselnünk azt a tényt, hogy Jézus nem mesefigura és nem egy karácsonyi kellék. Amikor
ő megszületett, Isten ajándékozta meg a világot Vele, és általa az egész emberiséget, aki élő reménységet ad mindazoknak, akik hisznek benne. Közvetlenül
Isten világából érkezett és akik kétség nélkül követik, azok előtt egy új
világ tárul fel. Ő tehát a világosság forrása, ahogyan ezt a
Bibliából olvassuk: „Minden jó adomány és minden tökéletes ajándék onnan felülről, a
világosság Atyjától száll alá, akiben nincs változás, sem fénynek és árnyéknak
váltakozása.” (Jakab 1,17)
Karácsony
csodája abban lett nyilvánvaló minden ember számára, hogy azon az éjszakán Betlehemben megnyílt az ég és az ember betekinthett
Isten szellemi világába. Az onnan kiáradó világosság és angyali dicséret
láthatóvá és hallhatóvá vált a betlehemi sötét éjszakájában, amikor az angyalkórus
így magasztalta Istent: „Dicsőség a magasságban Istennek, és a földön
békesség, és az emberekhez jóakarat…” (Lukács 2,14) Tehát karácsony
éjszakáján részesei lehetünk mi is a mennyei istentiszteletnek. Megvilágosodunk
és ezt a világosságot visszük azután a hétköznapok világába.
Karácsony este hódolatunkat
fejezzük ki és hálaadásunkat mondjuk el az ajándékozó Isten előtt. Sőt, mint
akiket Isten megajándékozott, a napkeleti bölcsekhez hasonlóan mi is letesszük
ajándékainkat, hódolatunk jeleit a betlehemi jászol előtt. Ahogyan a keleti
tudós csillaglátók „aranyat, tömjént és mirhát” hoztak a megszületett Megváltó
bölcsőjéhez, ezzel elismerve, hogy ő az életük királya (ezt jelentette
az arany), ő a főpapjuk (a tömjén jelentése) és ő az eljövendő Messiás,
aki megszabadítja a népét (a mirha jelentése).
Amikor én
gyermek voltam, a szüleim úgy tanítottak, hogy karácsonykor mi is készítsünk
saját kezűleg ajándékot, minden családtagnak, ne csak mi várjuk az
„angyalkáktól” a meglepetést. Ahogyan a napkeleti bölcsek is Jézus elé vitték
ajándékaikat hódolatuk jeleként. Ilyenkor tehát mindig nagy izgalommal
készültünk mi gyermekek is titokban, hogy ajándékainkkal igazi örömet
szerezzünk szüleinknek és testvéreinknek. Később, amikor
már nagyobbak lettünk, azt is világossá tették előttünk, hogy az igazi angyalkák
(angelosz=küldött) valójában nemcsak láthatatlan mennyei lények lehetnek. Isten angyalai=küldöttei
olyan személyek is lehetnek, akiket Ő mozgósít mások felé azzal a célzattal,
hogy továbbítsuk különböző módon az Ő szeretetét és ebbe mi is beletartoznak.
A karácsony kifejezés eredetileg a latin
inkarnáció, azaz megtestesülés szóból ered. Ez a latin kifejezés aztán szláv közvetítéssel érkezett a magyar nyelvbe.
Az inkarnáció szó a magyar nyelvben lassana karácsony szóvá módosult. Sajnos
sokan nem ismerik a karácsony szó előbb említett eredeti jelentését. Ennek ismeretében válhat világossá
előttünk, hogy a hívő keresztyén ember ezen az ünnepen Isten emberi testet
öltött Jézus Krisztus személyében: „az Ige testté lett” (Jn 1:14).
Ezért került a keresztyének egyik meghatározó ünnepkörébe a karácsony. Mivel a
Szentírás az akkor regnáló uralkodókon kívül nem említ dátumot, évszakot vagy bármilyen időszakot
arra nézve, hogy mikor történt pontosan Jézus születése, ezért a IV. században közös
megegyezéssel került karácsony ünnepe december 24-ről 25-re virradó éjszakára. Ugyanis
akkori emberek úgy tudták, hogy december 24-re esik az év leghosszabb éjszakája. Miután
Jézus Krisztus a világ Világossága, ezért az esztendő legsötétebb és
leghosszabb éjszakáját jelölték ki Jézus születésének emléknapjaként. Ettől a
naptól kezdve az éjszakák egyre rövidebbek, a nappalok pedig egyre hosszabbak
lesznek.
A karácsonyfa
állítása a reformáció kora után lett általános szokássá a keresztyén világban.
Mivel az északi földrészen a fenyő örökzöld növény, így ez a mindig zöld
tűlevelű fa lett az Édenben elveszített örökélet fájának a jelképévé. Mivel
Jézus Krisztus nyitotta meg az utat az elveszített Éden Életfájához az által,
hogy a világ bűnéért átokká lett helyettünk a keresztfán, ezért a karácsonykor
felállított örökzöld fa emlékezteti a keresztyéneket a helyreállítás és a bűn
átka alól való szabadulás örömteljes eseményére. Ennek emlékére állítanak fát
ilyenkor a keresztyének a Krisztus „evangéliuma=örömhíre” által fölkínált
örökéletre irányítva a figyelmet. A fenyőfára helyezett gyertyák arra a
világosságra utalnak, amiről Jézus a Hegyi beszédben így szólt: „Lámpást
(gyertyát) sem azért gyújtanak, hogy a véka alá tegyék, hanem a lámpatartóra,
hogy világítson mindenkinek a házban. Úgy ragyogjon a ti világosságotok az
emberek előtt, hogy lássák jó cselekedeteiteket, és dicsőítsék a ti mennyei
Atyátokat.” (Máté 5:15-16) A karácsonyfára erősített csillagszórók
pedig a betlehemi jászol fölött szokatlan fényerővel ragyogó csillagokra és az
üstökösként Betlehemig vezérlő, majd ott állócsillaggá váló égi jelenségre
emlékezteti az ünneplőket.
A fát körbeülő
család ünnepi alkalma akkor lesz igazán teljessé, ha felolvasásra kerül a betlehemi
történetet a Bibliából és a hallottakról imádságos légkörben emlékeznek meg a kicsik
és a nagyok. Mindeközben karácsonyi énekeket énekelve bekapcsolódhatunk a
betlehemi éjszakán kétezer évvel ezelőtt láthatóvá és hallhatóvá vált mennyei
istentiszteletbe.
Így lesz a „Csendes éj…”, igazi „Szentséges
éj…” Az ünnep hangsúlya tehát kerüljön az üzleties és világias ajándékhalmozás
helyett a lélekig ható őszinte családias légkör megteremtésére és a mennyei
üzenet átadására, hisz csak ez lesz hosszútávon maradandó és szellemi értékeket
teremtő.
Mészáros
Kálmán
lelkipásztor/egyháztörténész