AZ APOSTOLOK NYOMÁBAN JÁRTUNK RÓMÁBAN
Hűséges segítőtársammal Leilával a történelmi falak előtt |
A bibliai idők nyomait és gyökereit keresve egy
népes diák és tanárcsoporttal jártunk a közelmúltban Rómában, a
kereszténység ősi városában. Egyháztörténeti tanulmányutunk során először az
antik Róma legjellegzetesebb épületét a sok keresztény vértanú szenvedésének
színhelyeként elhíresült Colosseum épületgyűrűjét jártuk körbe, majd a hajdani
császárváros központjában található Forum Romanum monumentális romjait kerestük
föl.
Ezt követően a zsidók ellen háborút indító és
Jeruzsálem városát Kr. u. 70-ben kegyetlenül elpusztító Titus császár
diadalíve alatt álltunk meg. A közel kétezer éves emlékmű belső íve élethű
pontossággal és részletességgel őrzi ma is a jeruzsálemi templom brutális
kifosztását, a zsidóság ősi jelképének tekinthető menora, azaz a hétágú
gyertyatartó elrablását, Júdea lakosságának fogságba vitelét, a templom
aranyból és ezüstből készült felszerelésének hadizsákmányként való Rómába
szállítását, amelynek kincseiből később a Colosseum is felépült.
Titus császár diadalíve, melynek belső oldalán található
domborműveken a jeruzsálemi templom Kr. u. 70-ben
történt kifosztásának "dokumentálása" látható
|
A katakombákhoz vezető híres Via Appia ősi
főút mentén fölkerestük Péter apostolnak Jézus Krisztussal látomásban való
találkozásának feltételezett színhelyét. A történet Sienkiewicz lengyel
Nobel-díjas író „Quo vadis” című
regényéből lett világszerte ismertté, amely az ókori Rómában, a Nero-féle
keresztényüldözések idején játszódik.
Vértanúságot is vállaló római őskeresztények a
Cirkusz Maximus küzdőterén
|
A regény alapjául szolgáló történet „Péter apostol cselekedetei” című
apokrif iratban maradt fenn. A hagyomány szerint ugyanis Péter apostol,
menekülni szeretett volna a rá váró vértanúság elől. Miközben kifelé indult Rómából, Jézussal találta szemben magát, akitől csak ennyit kérdezett: "Domine, quo vadis?" - azaz „Hová mész, Uram?” Jézus pedig azt válaszolta,
hogy Rómába megy, mert akkor neki kell felvállalnia a megfeszíttetést Péter helyett. Ekkor Péter úgy döntött, hogy
visszatért a városba, ahol a kereszthalál várt rá. A hagyomány szerint Péter
magát méltatlannak tartotta arra, hogy Jézushoz hasonlóan feszítsék keresztre,
ezért kivégzőit arra kérte, hogy fejjel lefelé szegeljék a keresztre. A „quo
vadis” mondás alapja János evangéliumában is megjelenik, ahol Péter kérdezi
Jézustól: „Uram, hová mégy? Felele néki
Jézus: A hová én megyek, most én utánam nem jöhetsz; utóbb azonban utánam
jössz.” (Jn 13,36)
Római mártír keresztények temetkezési helye a négy
emelet mélységű katakombarendszer labirintusában
|
Az első kegyetlen keresztényüldözésre egyébként
Nero uralkodása alatt került sor Kr. u. 64 körül. A keresztényekkel szemben
általános volt akkoriban a bizalmatlanság és a legkülönböző koholt vádakkal illették őket. A római hatóság emiatt kegyetlenül üldözte őket, börtönre, számkivetésre vagy sok esetben halálra ítélte őket. Nem gyakorolhatták nyíltan a hitüket, ezért magánházaknál, vagy a városon kívüli temetőkben tartották titkos összejöveteleiket. Rejtjeles szimbólumokat
használtak, melyeket a pogányok nem értettek. Ezeket a jeleket ismerhetjük föl a katakombák falain és sírjain is, melyek később az egyetemes kereszténység szimbólumaivá váltak. Példaként említem a „jó pásztor“ alakját, vagy a Krisztus monogram kezdő betűit (PX), a "hal" görög mozaikszót (IXTHYS), a
Szentlelket ábrázoló "galamb" formát, az alfa és omega (ΑΩ) jelet, tengeri hajó "horgony" jelképét, a főnixmadár alakját és sok más szimbólum ábrázolását.
A mintegy háromszáz évig tartó keresztényüldözés hátterében egyrészt a római birodalomban politeista, panteista, sokistent imádó vallási ideológiája állt, melynek fontos része volt a mindenkori császár istenként való tisztelete, melyet a keresztények megtagadtak. A másik ok az volt, hogy a keresztény tanítást a birodalom államrendjére nézve túl "forradalminak" tartották. Az akkori római rabszolgatartó társadalomban veszélyesnek tűntek az Isten előtti egyenlőséget, testvériséget és az egyén döntési szabadságát hirdető bibliai tanítások: "Krisztusban tehát nincs zsidó, sem görög, nincs szolga, sem szabad, nincs férfi, sem nő, mert ti mindnyájan egyek vagytok a Krisztus Jézusban." Galata 3,28
Az esztelen üldözésnek Nagy Konstantin császár 313-ban kiadott "milánói rendelete" vetett véget, amikor a keresztény vallás gyakorlását engedélyezte, később pedig államvallássá tette. Feltételként megőrizte a pogány vallási kultuszból örökölt "Pontifex Maximus" (Isten és emberek közötti híd) legfőbb közbenjáró császári-főpapi címét. Ez lett az egyházban később kialakuló "cezaropapizmus" ideológiai alapja.
Róma minden pogány istenének több mint kétezer éve
épült Pantheonja a középkor óta keresztény templom
|
Az esztelen üldözésnek Nagy Konstantin császár 313-ban kiadott "milánói rendelete" vetett véget, amikor a keresztény vallás gyakorlását engedélyezte, később pedig államvallássá tette. Feltételként megőrizte a pogány vallási kultuszból örökölt "Pontifex Maximus" (Isten és emberek közötti híd) legfőbb közbenjáró császári-főpapi címét. Ez lett az egyházban később kialakuló "cezaropapizmus" ideológiai alapja.
A római birodalom első hivatalosan épített "baptisztériuma".
A keresztelő kápolnában évszázadokon át csak felnőtt
hitvalló keresztényeket merítettek be
|
Utunk során fölkerestük Róma birodalom legelső felnőtt
hitvallók bemerítésére épített "baptisztériumot", a lateráni San
Giovanni/Bemerítő Jánosról elnevezett keresztelő-kápolnát. Róma első püspökei/pápái a fellelhető dokumentumok szerint ebben a baptisztériumban merítették be az új hitvalló keresztényeket felnőtt
korukban az itt kiépítette medencében. Egy feljegyzés
szerint Nagy Konstantin császárt is itt keresztelkedett meg 324-ben. (Más
forrás szerint erre csak a halálos ágyán került sor, Nicomedia közelében
337-ben.)
A baptisztérium mellett építették föl Nagy
Konstantin császár engedélyével és támogatásával a lateráni Keresztelő Szent Jánosról elnevezett fő székesegyházat. Ez a 324-ben felszentelt épület volt az ókori
Róma és a keresztény világ első nyilvános katedrálisa. Emiatt illetik a „Város és a Földkerekség minden templomának
anyja és feje” címmel, melyet a templom homlokzatán olvashatunk ma is. Ez a lateráni épületegyüttes volt többszáz éven át a mindenkori pápák otthona, székhelye, koronázási helye és liturgikus főtemploma, mielőtt a franciaországi Avignonba, majd azt követően a Vatikán területére nem tették át
új hatalmi központjukat. A székesegyház előtt található az a szent lépcsősor, ahol a
fiatal Luther Márton az ágostonrendi szerzetes mélyen megbotránkozott a pénzért
megvásárolható búcsúcédulák árusítása miatt. Mint ismeretes, a búcsúcédulák bevételéből épült fel később a Vatikán főterén álló Szt. Péter bazilika.
Vatikán központjában áll a földkerekség legnagyobb
keresztény temploma, a Szt. Péter bazilika
|
A római császárok korában a jelenlegi Vatikán
területe gyümölcsöskertekkel borított, divatos városrész volt, ahol az előkelők
fényűző villákat építtettek. Caligula császár (37-41) idején egy
kocsiversenypályát kezdtek el építeni, amit Nero fejeztetett be. A vatikáni
obeliszket eredetileg Nero hozatta Egyiptomból és a versenypálya közepén
állíttatta fel. Ez a hely volt sok keresztény mártíriumának színhelye a 64-es
római nagy tűz után. Az ősi hagyomány szerint Péter apostol is ebben a
cirkuszban szenvedett mártírhalált, és a versenypályától északra elterülő
közeli temetőben temették el. Az évszázadok során viszonylag kevés utalás
maradt meg temetkezési helyével kapcsolatban, és ezek is homályos forrásból
származnak. Itt építette föl Nagy Konstantin 324–326 között az apostol
feltételezett sírja fölött az első keresztény emléktemplomot.
Pápai audiencia ünnepi pillanatai a Szt. Péter
bazilika előtti téren
|
A ma itt látható Szt. Péter bazilikát 1506-ban kezdték
építeni, az akkor részlegesen lebontott régi Konstantin-féle bazilika helyére,
Raffaello és Michelangelo tervei alapján.
A
templom befejezése után szükségessé vált a bazilika előtti térség átalakítására, hogy akár 100 ezer embert is képes legyen befogadni egy-egy egyházi ünnepségen, vagy
körmeneten.
Utunk során a vatikáni múzeumba is
ellátogattunk, ahol a Sixtus-kápolna mennyezetén megcsodáltuk Michelangelo
híres bibliai témájú festményeit. A múzeumlátogatás után a keresztény világ
legnagyobb méretű templomába, a Szt. Péter bazilikába is bejutottunk. Vatikáni
tanulmányutunk izgalmas pillanata volt Ferenc pápa audienciáján való
részvételünk, melyen a katolikus egyházfő személyesen jelent meg és közvetlen
hangvételű bibliai tanítást adott. Áháb király történetét idézte föl az ószövetség lapjairól, aki gátlástalan uralkodóként még gyilkosságtól sem riadt vissza, csakhogy megszerezze telekszomszédja Nábót szőlőjét. Ezzel a példával figyelmeztette a világ vezető politikusait, egyházi és világi méltóságait, hogy ne éljenek vissza pozíciójukkal a szegények és nyomorultak kárára. Helyette gyakoroljanak irgalmasságot és szeretetet a társadalom peremére sodródott nincstelenek felé.
A pápai audienciára várva a bazilika előtti téren |
Utunk során látogatást tettünk a Római Magyar
Akadémián és a hozzá kapcsolódó Balassi Intézetben is. A Római Magyar Akadémia 1927 óta működik az olasz
fővárosban. Bethlen István miniszterelnök és Klebelsberg Kúno vallás- és
közoktatásügyi miniszter annak idején azért vásárolták meg a különleges
szépségű épületet, mert azt akarták, hogy a magyar tudománynak, kultúrának és
művészképzésnek méltó otthona legyen az "örök városban".
Tanulmányutunk estéin Pál apostolnak a Rómaiakhoz
írt levele alapján tanulmányoztuk a Bibliát a diákokkal és tanárokkal. Az
utolsó estén különösen az a fejezet ragadta meg a hallgatóságot, amikor az
apostol életével is leszámolva megrendítő vallomást tesz:
Péter és Pál apostolok ősi ábrázolása
a római emlékkövek töredékein
|
„Ha Isten velünk, ki lehet
ellenünk? Aki tulajdon Fiát nem kímélte, hanem mindnyájunkért odaadta, hogyne
ajándékozna nekünk vele együtt mindent? Ki vádolná Isten választottait? Isten,
aki megigazít. Ki ítélne kárhozatra? A meghalt, sőt feltámadt Jézus Krisztus,
aki az Isten jobbján van, és esedezik is értünk? Ki választana el minket a
Krisztus szeretetétől? Nyomorúság, vagy szorongattatás, vagy üldözés, vagy
éhezés, vagy mezítelenség, vagy veszedelem, vagy fegyver? Hiszen meg van írva:
"Teérted gyilkolnak minket nap mint nap, annyira becsülnek, mint
vágójuhokat." De mindezekkel szemben diadalmaskodunk az által, aki szeret
minket. Mert meg vagyok győződve, hogy sem halál, sem élet, sem angyalok, sem
fejedelmek, sem jelenvalók, sem eljövendők, sem hatalmak, sem magasság, sem
mélység, sem semmiféle más teremtmény nem választhat el minket az Isten
szeretetétől, amely megjelent Jézus Krisztusban, a mi Urunkban.” (Róma
8,31-39)
Kilátás a Szt. Péter bazilika kupolájának csúcsáról |
Jó volt ezen az úton az apostolok
feltételezett nyomába szegődni. De bárhol jártunk, meg kell vallanunk, hogy igazában
minden látható programpont mögött a láthatatlanul jelenlévő feltámadt Jézus
Krisztust kerestük egész tanulmányutunk alatt. Jó, hogy őt nem tárgyakban,
kegyhelyekben, fényes templomokban, aranyba és ezüstbe foglalt szobrokban és
tömjénfüstben kell megsejtenünk, hanem az érte élő, hűséges emberszívekben,
akik nem szégyellik hitüket megvallani kortársaik előtt. Bárcsak egyre több
hitre jutott keresztyén életében lenne felfedezhető az apostolok és első
keresztények életpéldájában láthatóvá mindhalálig hűséges Krisztust követő
életvitel...
Rómában a Szent Péter Bazilika előtti terén készített felvételen összefoglalás hangzik el a város antik történelmi emlékei, Ferenc pápánál tett hivatalos audiencia kapcsán, majd egy rövid tanítás hangzik el Pál apostolnak a Rómaiakhoz írt levele alapján.
Dr. Mészáros Kálmán
egyháztörténész