TORDA A MAGYAR VALLÁSSZABADSÁG ŐRBÁSTYÁJA
A Tordai Magyar Baptista Gyülekezet új temploma |
A közelmúltban Tordán jártam, ahol a helyi Magyar Baptista Gyülekezetben hirdethettem Isten igéjét. Nem először kerestem
föl Erdély mértani közepén található történelmi nevezetességű települését. Bár a magyar baptista misszió elég
fiatalnak tekinthető a városban, az itt élő közösség aktív szolgálatának egyik
fényes bizonyítékaként láthatjuk a város közepén nem régen épített új templomát.
A korábbi látogatásomhoz hasonlóan most is lehetőségem adódott a város
múltjának és történelmi emlékeinek közvetlen tanulmányozására.
Torda jelentős szerepet töltött be a
múltban is. Már a római korban is lakott település volt. A város előbb a gótok,
majd a hunok kezére került. A honfoglaló magyarok első erdélyi várukat a római
romok fölé építették az itt föltárt sóbányáik védelmére. Később a hajdani Torda
vármegye királyi székhelye lett és több mint száz országgyűlés tekintélyes
színhelyévé vált. Különösen a magyar
protestantizmus reformációt követő meghonosodásában volt fontos szerepe. A
város közepén álló XII. században elkezdett és többször átépített torony
nélküli ősi templomban megtartott országgyűlések közül azok lettek a
legnevezetesebbek, amelyek a vallásszabadság kérdésével foglalkoztak.
A világon először ugyanis itt, a
történelmi Magyarország keleti tartományában Erdélyben, ebben az ősi templomban
foglalták országos határozatba a lelkiismereti és vallásszabadságról szóló
nagy jelentőségű törvényt! 1568-ban a Tordán tanácskozó erdélyi magyar rendek
országgyűlésének legfőbb témája ugyanis a vallás szabad gyakorlása volt.
A Tordán tanácskozó magyar országgyűlés 1568-ban mondta ki először a protestáns felekezetek szabad vallásgyakorlatát hazánkban |
Négy és fél évszázaddal ezelőtt itt
Tordán mondták ki először, hogy: „a
prédikátorok minden helyen az evangéliumot prédikálják, hirdessék, ki-ki az ő
értelme szerint, és a község, ha venni akarja, jó, ha nem, senki rá ne
kényszerítse, az ő lelke azon meg nem nyugodván, de oly prédikátort tarthasson,
kinek tanítása neki tetszik. Ezért senki a szuperintendensek közül, se mások a
prédikátorokat ne bánthassák, ne szidalmaztassék senki a vallásért senkitől, az
előbbi constitutio szerint és nem engedtetik meg senkinek, hogy a tanításáért
bárkit is fogsággal, vagy helyéből megfosztással fenyegessen, mert a hit Isten
ajándéka, ez hallásból lészen, mely hallás Isten igéje által van.”
Ennek a törvénynek az ad nagy
jelentőséget, hogy a történelemben először biztosított szabad vallásválasztást az
egyén számára. A Német-római Birodalomban dúló vallásháborút 1555-ben lezáró, ún.
augsburgi vallásbéke, az „Akié a föld, azé a vallás” elve alapján, csak
részleges szabadságot volt hivatva biztosítani. A birodalmi békeszerződés
kimondta ugyan az evangélikus vallásnak a katolikussal való egyenjogúságát, de
nem engedte meg a szabad vallásválasztást és annak félelemmentes gyakorlást.
Akié a föld, azé a vallás elvére alapján a birodalom tagállamainak vezetői
dönthettek csak arról, hogy a két felekezet közül melyiket választja az
uralkodó. Az uralmuk alá tartozó alattvalóknak nem volt döntési joguk, ők
továbbra is engedelmességgel tartoztak feletteseiknek.
A vallásszabadságot kimondó országgyűlés színhelye Tordán |
A reformációt követően Erdélyben
1557-ben bevett vallássá nyilvánították az evangélikus felekezetet. Miután a
lutheri tanítások mellett egyre jobban tért hódítottak Kálvin János tanai, úgy
az egyszerű lakosság, mind a fejedelmek körében, a tordai országgyűlés 1564-ben
bevett vallássá nyilvánította a reformátust is. A települések ettől kezdve maguk
dönthettek arról, hogy a három vallás – katolikus, evangélikus, református - közül
melyik vallást gyakorolják a továbbiakban. A meghozott döntés ettől kezdve
mindenki számára kötelező érvényességűvé vált, a határozat az egész településre
érvényes maradt.
Miután János Zsigmondot az önállóvá vált
Erdély fejedelmévé választottál, ő maga is protestánssá lett. 1568 januárjában
összehívta az országgyűlést, mely hét napon át ülésezett a már korábban
ismertetett tordai római katolikus templomban, végül kimondta: „...midőn helyökön a prédikátorok az
evangéliumot prédikálják, hirdessék, kiki az ő értelme szerint, és az község ha
venni akarja, jó, ha nem penig senki kényszerítéssel ne kényszerítse az ü lelke
azon meg nem nyugodván, de oly prédikátort tarthasson, az kinek tanítása ő néki
tetszik. Ezért penig senki (...) az prédikátorokat meg ne bánthassa, ne
szidalmaztassék senki az religióért senkitől (...) és nem engedtetik ezt
senkinek, hogy senki fogsággal, avagy helyéből való priválással fenyőgessön az
tanításáért, mert a hit Istennek ajándéka."
A tordai templom falán található emléktábla |
Az anabaptisták törvényes elismerésére
azonban még várni kellett. Ebben az időben még nem éltek nagyobb létszámban anabaptisták
Erdély területén. A reformáció radikálisabb irányzatához tartozó hitelődeink
ekkor még súlyos üldözésnek voltak kitéve Dél-Németországban, illetve Svájcban
és igyekeztek Európa keleti régióiba menekülni és nyugalmasabb
életkörülményeket keresni. Az Ausztriából és Cseh-Morvaországból Magyarországra
menekülő anabaptistákat Bethlen Gábor fejedelem telepítette nagyobb létszámban
Erdélybe. A fejedelemnek köszönhető, hogy a korábban halálra keresett
anabaptista vallásüldözöttek is törvényes védelmet nyertek. Az 1622 június 4-én Kolozsváron megtartott országgyűlésen kiterjesztik a tordai vallásbékét az
anabaptistákra is. Ennek megfelelően Bethlen Gábor erdélyi fejedelem „Teljes vallásszabadságot és adómentességet
adott nekik.” Ezt a rendelkezést 1625. augusztusában újabb oklevéllel
erősíti meg a fejedelem. A lelkiismereti és vallásszabadság törvénye kihatott
Erdély politikai, gazdasági és kulturális életére is. Ez a virágzó időszak
egészen addig tartott, amíg Erdélyt a Habsburg Birodalom be nem kebelezte.
Bethlen Gábor erdélyi nagyfejedelem tudósainak társaságában |
Ez az egész Európában példátlan
vallásszabadság Mária Terézia osztrák császárnő 1763-ban kiadott
törvényrendeletéig tartott, amely a következő ítéletet hirdette meg: „Az Erdélyben eddig megtűrt anabaptisták
többé ott meg ne tűrettessenek, szónokaik hivatalaikból elmozdíttassanak és
egyenként a katolikus papoknak oktatás végett átadassanak. A néphez katolikus
papok küldessenek. Aki 6 hét alatt meg nem tér, száműzettessék.”
A korabeli feljegyzések szerint a
határidőnek kiszabott 6 hét nem volt elég az anabaptista „újkeresztyének”
megtöréséhez. Még további két éven át küldött feljelentésekből arról értesült a
császárnő, hogy az anabaptisták „makacsul ellenállnak” az uralkodó akaratának.
Ekkor keményebb erőszakhoz folyamodik a császárnő. A prédikátorokat
bebörtönözteti, a katolikus egyházba áttérőknek pedig olyan kiváltságokat ígér,
amelyeket annak idején Bethlen Gábor biztosított a hutteritáknak. Egy 1766-ból
származó dokumentum szerint „katonasággal
és ütlegeléssel kellett kényszeríteni” az anabaptistákat a mise
meghallgatására.
A további erőszakos üldözés miatt 1767-1770 között nagy számban hagyják el hazánk területét az anabaptisták és Ukrajna, valamint Oroszország területén telepednek ideiglenesen le. Onnan pedig a 19. század végén vándorolnak ki véglegesen Amerikába. Ezzel véglegesen lezárul az anabaptista mozgalom európai korszaka.
A további erőszakos üldözés miatt 1767-1770 között nagy számban hagyják el hazánk területét az anabaptisták és Ukrajna, valamint Oroszország területén telepednek ideiglenesen le. Onnan pedig a 19. század végén vándorolnak ki véglegesen Amerikába. Ezzel véglegesen lezárul az anabaptista mozgalom európai korszaka.
A lelkiismereti és vallásszabadság
kérdése azonban még sokáig megoldatlan marad. Ebben a szellemi küzdelemben még
sok feladat hárul az újkori baptisták későbbi képviselőire, de ez már egy újabb
korszak történése…
Dr Mészáros
Kálmán
egyháztörténész
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése