Bibliai tájakon: Cézárea Filippi
Ahol Jézus nyílt
hitvallásra szólította föl tanítványait
Cézárea Filippi ókori római város romjai a Galileai-tengertől északra, a Jordán forrásánál található a
Hermon-hegy lábánál. A folyó tiszta vize egy hatalmas vöröslő kőszirt alól tör
elő, majd egyre bővülő folyamként zuhog alá a sziklákkal tarkított medrében. A
város romjai az Izrael által megszállt Golán-fennsík északi részén fekszenek.
Jordán forrása Cézárea Filippiben |
Nagy Heródes fia, Heródes Fülöp Kr. e. 3-ban ezt a virágzó kultuszhelyet politikai
és vallási székhelyévé építtette ki és a császár és alapítója tiszteletére
neveztette el Cézárea Filippinek. II. Agrippa később Néroniasz-nak
nevezte el Néró császár után. A későbbi évszázadokban a város elveszítette
jelentőségét és visszanyerte eredeti nevét, Pániászt. Ma egy falu áll
itt Bánjász néven.
Neve többször változott Bánjász,
illetve Páneion, Páneász vagy Pániász. A település elnevezése eredetileg Pán
nevű görög istenség nevéből ered. Pán
(görögül Πάν) ugyanis a görög mitológiában a
pásztorok kecskeszarvú, -lábú, és -farkú istensége volt. Kedvencei a kecske- és
birkapásztorok, de a halászok és vadászok is az ő védelmét élvezik. A mitológia
szerint szoros kapcsolatot tartott fenn a nimfákkal, táncolt, énekelt és játszott velük. Jellegzetes
hangszere a pánsíp, mellyel gyakran ábrázolják együtt.
A kecskeszarvú, patáslábú, vasvillás, ördögképű Pán istenség kegyhelye Cézárea Filippiben |
Cézárea Filippi városa
eredetileg a görög-római eredetű Pán pogány istenség vallási kultuszának volt a
népszerű központja. A Pán-kultusz helyszínei ugyanis abban az időben nem
templomok voltak, hanem az istenség egyéniségének megfelelően barlangok voltak.
Pán tisztelői fenyőágakkal és cserfalombokkal koszorúzták magukat és tehenek,
bakok, juhok mellett tejet, mézet és mustot áldoztak neki. Ennek cseréjében a
mitológia szerint Pán istenség, sípjának hangjával elriasztja a kalózokat és a
szerelmesek egymásra találhatnak. Viszonylag sok ábrázolás
maradt fenn, és mivel a kereszténység szemében pogány szokás volt a szobrászat,
így a sátán alakját többnyire Pánról mintázták meg. Kezébe Poszeidón háromágú
szigonyát adták, így alakult ki a ma ismert ördög-kép.
A hiedelem szerint a
Cézárea Filippi fölött magasodó sziklaszirt egyik hatalmas barlangjában lakott
a félelmetes ördögkinézetű istenség, akinek a megbékítésére oltárokat, kisebb
szentélyeket és különleges alakzatú kegyhelyeket építettek a környékből
idezarándokoló hívek.
Az Újszövetség feljegyzése
szerint Jézus Krisztus is megfordult itt tanítványaival egy ízben. Itt kérdezte
meg a Mester követőit, hogy kinek ismerték meg őt. Ennek nyomán jelentette ki
Péter, hogy a Szabadító „a Krisztus, az élő Istennek a Fia”. Jézus ezt követően
ígérte Péternek a menny királyságának kulcsait:
Cézárea Filippi madártávlatból |
„Amikor
Jézus Cézárea Filippi területére ért, megkérdezte tanítványait: "Kinek
mondják az emberek az Emberfiát?" Ők így válaszoltak: "Némelyek
Keresztelő Jánosnak, mások Illésnek, megint mások pedig Jeremiásnak vagy
valamelyik prófétának." Erre megkérdezte tőlük: "Hát ti kinek mondotok
engem?" Simon Péter megszólalt, és így felelt: "Te vagy a Krisztus,
az élő Isten Fia." Jézus így válaszolt neki: "Boldog vagy, Simon,
Jóna fia, mert nem test és vér fedte fel ezt előtted, hanem az én mennyei
Atyám. Én pedig ezt mondom neked: Te Péter vagy, és én ezen a kősziklán építem
fel egyházamat, és a pokol kapui sem fognak diadalmaskodni rajta.” (Máté 16,13-18)
Jézus egyértelmű kinyilatkoztatásából
világossá válik, hogy Péter mennyei ihletésű sziklaszilárd hitvallása képezi az
általa fölépülő anyaszentegyház alapját, amely fölött a pokol erői (lásd Pán
istenség ördögi hatalma) sem tud diadalmaskodni. Más teológiai megfontolások
viszont Péter személyét tekintik az egyház alapjának, első pápájának. Ennek az
elvnek tarthatatlanságát a párbeszéd folytatásában igazolva látjuk, amikor
Jézus a nem Isten szerint gondolkodó, azaz a Sátán által befolyásolt és emberi
logika szerint okoskodó Pétertől elhatárolja magát:
„Ettől fogva kezdte el
Jézus Krisztus mondani tanítványainak, hogy Jeruzsálembe kell mennie, sokat
kell szenvednie a vénektől, főpapoktól és írástudóktól, meg kell öletnie, de
harmadnapon fel kell támadnia. Péter ekkor magához vonta őt, és feddeni kezdte:
"Isten mentsen, Uram, ez nem történhet meg veled!" Ő pedig
megfordult, és így szólt Péterhez: "Távozz tőlem, Sátán, botránkoztatsz
engem, mert nem az Isten szerint gondolkozol, hanem az emberek szerint." (Mát. 16:21–23).
Mindez Cézárea
Filippi előbb ismertetett idegen szellemiségű közegében zajlott le. Vajon mi
mit feleltünk volna Jézus kérdésére? Mi kinek tartjuk őt? A Szentlélek
vonzásában élünk és szólunk, vagy istentelen eszmék, vagy torz vallási
hiedelmek fogságában vergődünk még. Jézusban az Isten Fia, a Szabadító
látogatott meg bennünket, aki képes kimenteni a tudatlanságból és mozdíthatatlan
sziklaszirtként biztos alapot tud adni a Reá épülő lelki házunknak is!
Dr. Mészáros Kálmán
egyháztörténész
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése