Bibliai
tájakon: Akkó városa
A keresztes vitézek tengerparti bázisa
A keresztes vitézek tengerparti bázisa
A Földközi tenger partvidéke is sok bibliai
emlékekkel szolgál. Akko, a valamikori Ptoleamisz, a Földközi tenger partján
található több ezer éve lakott város Galileában,
a mai Izrael
északi területén, Libanonnal határos vidékén.
Akkó városa madártávlatból |
A mintegy 3000 éves város régészeti
emlékei szerint a kánaánita időtől kezdve folyamatosan lakott település volt. Akkó nevét a Biblia
először a Bírák könyvében említi: „Ásér sem
űzte ki Akkó lakosait, sem Szidón lakosait, sem pedig Ahláb, Akzíb, Helbá, Afík
és Rehób lakosait.” (Birák 1,31)
Katonailag kedvező fekvése miatt Akkó az egyiptomi,
perzsa, görög és római megszállás idején is fontos kikötő és jelentős hadiközpontként
működött. Nagy Heródes Kr.e. 30-ban
itt fogadta Augustus római császárt.
Az újszövetségben Pál utazása kapcsán olvasunk arról, hogy az apostol ebben a
városban is megfordult és gyülekezet jött létre látogatása nyomán. Sőt, itt
kapta az első, de nem utolsó határozott figyelmeztetést, hogy Jeruzsálembe való
utazása nemhogy kockázatos, de egyenesen életveszélyes, hisz ott letartóztatás,
börtön, sőt még halálos ítélet is várhat rá. Mire az apostol válasza egy
ellentmondást nem tűrő mondat volt: „Még
az életem sem drága nekem, csakhogy a futásomat elvégezzem”.
A történész/evangélista Lukács így rögzítette ezt az eseményt: „Felkerestük a tanítványokat, és ott maradtunk hét napig: ők a Lélek
indítására azt mondták Pálnak, hogy ne menjen fel Jeruzsálembe. Amikor pedig
eltöltöttük ezeket a napokat, és elindultunk, hogy utunkat folytassuk, valamennyien
elkísértek bennünket feleségükkel és gyermekeikkel még a városon is túl, és a
tengerparton térdre esve imádkoztunk. Ezután elbúcsúztunk egymástól, mi hajóra
szálltunk, ők pedig visszatértek otthonukba. Hajóutunk végére érve Tíruszból Ptolemaiszba/Akkó/
jutottunk. Köszöntöttük a testvéreket, és ott maradtunk náluk egy napig. Másnap
elindultunk, és megérkeztünk Cézáreába. Bementünk Fülöp evangélista házába, aki
a hét közül való volt, és nála maradtunk.” (Ap.Cs. 21,4-8)
Itt hangzottak el Pál apostol megrendítő
szavai Krisztus iránti feltétel nélküli elkötelezettségéről: „És most, íme, én a Lélektől kényszerítve
megyek Jeruzsálembe, és hogy mi ér ott engem, nem tudom; csak azt tudom, hogy a
Szentlélek városról városra bizonyságot tesz, hogy fogság és nyomorúság vár
rám. De én mindezekkel nem gondolok, sőt még az életem sem drága, csakhogy
elvégezhessem futásomat (örömmel) és azt a szolgálatot, amelyet az Úr Jézustól
azért kaptam, hogy bizonyságot tegyek az Isten kegyelmének evangéliumáról. És
most tudom, hogy közületek, akik között jártam, az Isten országát hirdetve,
többé nem látja arcomat senki.” (Ap.
Cs. 20,22-25)
A Szentföld mohamedán megszállása idején Akko
lett a keresztények (Keresztesek) fő kikötője. Bár 1187-ben Szaladin szultán rövid
időre elvette ugyan a keresztényektől, de már 1191-ben az angol és német
keresztesek, Oroszlánszivü Richárd angol király és ausztriai Lipót herceg
vezérlése alatt rohammal foglalták el ismét e fontos hadászati kikötővárost. A
Szent-János keresztes vitézek helyezték ide főhadiszállásukat s a rájuk bízott
várat és kikötőt majdnem egy századon át hősiesen meg is védték a mindinkább
mohamedánok ellen.
Akko mintegy 200 évig volt a valamikori „keresztes
állam” főhadiszállása. Erre az időszakra emlékeztetik az arra utazót, a várost
védő és akkoriban bevehetetlennek tűnő, tenger hullámai által szüntelenül
ostromlott hatalmas várfalak. E történelmi időkben lépett itt partra több
európai – francia, spanyol, angol, német – uralkodó mellett 1217-ben II. András Magyarország királya is, nem
kevés magyar keresztes vitéz élén.
A Német Lovagrend ispotálya is itt Akkóban, akkori nevén Acréban
jött létre. Itt nőtte ki magát a kis betegápoló rendből katonai szervezetté. 13.
században a keresztes-hadjáratok rendre kudarcba fulladtak és a Német Lovagrend
mozgástere Palesztinában beszűkült. Ugyanakkor csökkent a német zarándoklatok
aktivitása is, amivel párhuzamosan itt a lovagok kevesebb támogatásra
számíthattak.
A rend ennek hatására fokozottabb érdeklődést tanúsított Kelet-Európa
iránt, melyben II. András magyar királynak is jelentős szerepe volt, bár
továbbra is Acre maradt a rend szentföldi támaszpontja. 1291-ben El-Asraf
egyiptomi szultán a várost elfoglalta. A mintegy 60 ezer főből álló keresztény
lakosság elesett, éhen halt, vagy rabszolgaságba hurcoltatott. Akkó eleste után
a Német Lovagrend tagjai ispotályukkal együtt végleg elhagyták a Szentföldet az
akkor Magyarországhoz tartozó Brassóban, illetve a Dél-Kárpátokban betelepülő
német nemzetiségű Szászföldre települtek át.
1517-ben (a reformáció évében) a törökök foglalták el
Akkot. 1799-ben Bonaparte Napoleon két hónapon át hiába ostromolta a várost, nem
tudta bevenni.
Nézzék meg Akkó városában készített rövid dokumentumfilmünket:
Amikor 1918-ban az angolok elfoglalták a törököktől
Akkot, a városnak 8000 többségükben arab lakosa volt. A britek 1920-ban és a
második világháború alatt zsidó illegális harcosokat tartottak fogva az akkói
citadellában. 1948. május 17-én izraeli csapatok foglalták el a várost. Az
óvárosnak ma arab keleties hangulata van. Az óvárostól délkeletre homokos
tengerpart van sok szállodával, éttermekkel.
Az
óváros a hajfai öböl északi részén, egy félszigeten található és egy helyenként 150 méter széles
erődítmény védi. A szárazföld felől mára már teljesen körbeveszi az új város. Míg az új városban
többségében zsidó
a lakosság, az óvárosban szinte kizárólag izraeli arabok laknak és még ma is az
egyik legorientálisabb (közel-keletiesebb) hangulatú város Izraelben.
Dr. Mészáros Kálmán
egyháztörténész
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése