Bibliai tájakon:
A Karmel hegye
Illés próféta
győzelme a bálvány istenség hívei fölött
A Kármel hegye mint egy 20 km hosszú hegygerinc, ami a samáriai hegyeknek a folytatásaként nyúlik a Földközi-tengerbe. Héber nevén „gyümölcsöst” jelent, míg az arabok „Illés hegyének” nevezik. Északon a Haifa-öböl, délen egy fennsík, keleten pedig a Jezréel-völgy szegélyezi. Lábánál folyik el a Kison patak, amit a Szentírás többször említ. Ma több kis település van a területén s csupán kevés apró parcellát művelnek. A hegy sok barlangot rejt magában, melyek a barlangrajzok bizonysága szerint ősidők óta szolgálnak menedékül az ember számára.
Illés próféta tüzet kér a Kármel hegyén az Úr helyreállított oltárára. A Baál papjaira megszégyenülés és ítélet vár. |
Illés
próféta a Kármel hegyi barlangok egyikének mélyében keresett menedéket üldözője, a pogány
Jezabel királyné elől (I. Királyok), de azzal is kapcsolatba hozható, hogy ezen
a hegyen hívta Illés segítségül Istenét, hogy bebizonyítsa hitének igaz voltát.
A próféta idejében ugyanis Baál papjai e pogány isteneket vallották uruknak s
nekik mutattak be áldozatot. Ehhez a kultuszhoz nagyban hozzájárult Jezabel
királynő is, aki rendkívül ügyesen elérte, hogy férje megtagadja saját őseinek
Istenét s felvegye az ő pogány Baál vallási kultuszát.
Történt
ezekben az időkben, hogy az Úristen megelégelte népének hűtlenségét, a királyi
pár gonoszságát s úgy határozott, megmutatja dicsőségét. Hogy újra hitre
vezesse választottjait, évekig tartó szárazságot bocsátott a vidékre. Mikor már
kritikussá vált a helyzet, elküldte prófétáját, Illést, hogy segítségével csodát
cselekedhessen bizonyságul minden népnek, hogy láthassák, nincs Rajta kívül más
isten, aki előtt hódolhatnának.
Akháb
király pogány felesége volt Jezábel. Jezábelnek nagy befolyása volt férjére, a
vallási és politikai
életre. Jezábel kedvéért Akháb Baal-templomot építtetett, kötelezővé tette Baal
imádását. Királyok első könyve tanúsága szerint Jezábel a király vagyonából
tartott el 850 pogány papot. „Most azért üzenj, gyűjtsd ide hozzám az
egész Izráelt a Karmel-hegyre, meg a Baal négyszázötven prófétáját az
Asérá négyszáz prófétájával együtt, akik Jezábel asztaláról élnek.” Miközben
Baalt tartották az eső istenének, Illés Aháb király lé állt, és Istenről
állította ennek az ellenkezőjét. Vagyis nem lesz Isten parancsára eső.
Illés próféta Isten ítéletét kell hirdetnie és végrehajtania |
Illés
azt állított, hogy az időjárás feletti hatalaom nem Baal, hanem Izráel Istene
kezében van. (1. Kir. 17,1) Illés kihívta a Baal papokat, hogy bizonyítság be,
hogy Baal az eső istene. A Kármel hegyen megkísérelték a bálványpapok istenüket
hívni, hogy esőt adjon. A bálványimádási gyakorlat szerint kiáltoztak,
összevagdosták magukat. Ezzel szemben Illés olyan helyzetet teremtett magának,
ami szerint lehetetlen meggyújtani a tüzet. És kiáltozás és vagdosás helyett
imádkozott Illés. És Isten cselekedett. Ez bizonyította be a népnek látható
módon, hogy Isten a természet ura, csak őt érdemes imádni. Bár Ő láthatatlan,
mégis a tettei láthatóak.
Ákháb
király uralkodása alatt az igaz próféták gyűlölt ellenségnek számítottak,
üldözték őket és sokuk életével fizetett. Illés is elrejtőzött a Kármel
hegyének egyik barlangjában. Az Úr
azonban őt küldte. Találkozása a királlyal jól tükrözi a kor szellemét. Ezek
voltak az uralkodó hozzá intézett szavai. „Te
vagy-e az, te, aki bajba döntötted Izraelt?” A próféta azonban ezúttal sem azt
mondta, amit a király hallani szeretett volna. Így felelt: „Nem én döntöttem bajba Izraelt, hanem te s apád háza, akik elhagytátok
az Úr parancsait s a Baálokat követtétek. Nos, küldj csak el, s gyűjtsd nekem
egybe egész Izraelt a Kármel hegyére, valamint Baál négyszázötven prófétáját s
a berkek négyszáz prófétáját, akik Jezabel asztaláról esznek.” (I Királyok
18, 17-19)
Mikor
összegyűltek a hegyen, Illés egyezséget ajánlott. Kért két fiatal bikát
áldozati állatnak s hagyta, hogy először Baál papjai válasszanak egyet közülük.
Azok elkészítették az oltárt, feláldozták saját Isteneiknek a bikát, de Illés
rendelése szerint tüzet nem gyújthattak alá. A próféta ugyanis miután
megdorgálta a népet hűtlenségéért, azt mondta, az lesz a jel, hogy melyik az
igaz isten, hogy nevét szólítva felgyújtja az oltárt s elemészti az áldozatot.
Baál papjai egész délelőtt próbálkoztak, de eredménytelenül.
Zarándokcsoportunk megemlékezése a Kármel hegyén, Illés próféta oltárának a helyén |
Illés
eközben előkészített 12 követ, amiből újjáépítette az egy igaz Isten lerombolt
oltárát, ami mindaddig ott állt s hirdette Istent, míg a Baál-kultusz el nem
hatalmasodott. Mikor előkészítette az áldozatot, segítségül hívta az Úr nevét,
hatalmas, erős tűz lobbant fel elégetve a bikát, vele együtt az oltárt is
egészen a földig s még “felitta a vizet,
ami az árokban volt”. Az Úr nem sokkal később ismét bebizonyította igaz
prófétájához való hűségét s dicsőségét azzal, hogy áztató esőt küldött az
ország kiaszott földjére. (I Kir 18, 20-46) Illés ezek után a Baal papok ellen
fordult, és a Kíson-patak mellé levitette a néppel a papokat, és ott megölette őket
Illés. Ennek a tettnek a drasztikussága is mutatja, hogy mennyire élet-halál
kérdése volt abban az időben az, hogy a nép a bálványokhoz fordul vagy az élő Istenben
bízik.
Nézzék meg a Karmel hegyén készített rövid rövidfilmünket:
A
keresztény hagyomány szerint az Illés által újjáépített oltár helye és magának
az eseménynek a színhelye a Kármel délnyugati lejtőin játszódott le. Ma az itt
épült Kármelhegyi karmelita kolostorban magyar szerzetesek szolgálnak, akik
készséggel segítettek zarándokcsoportunknak is a bibliai események jobb
megértésében.
Dr. Mészáros Kálmán
egyháztörténész
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése