Bibliai tájakon: Megiddó - Armageddon
Végidők ütközetének feltételezett helyszíne?
Megiddó ősi kánaánita alapítású erődítmény valamikor nagy
jelentőségű hadi és közigazgatási központja volt a térségnek a mai Izrael
területén a Jezréel-völgyében, Názárettől
15 km-re. A ma már lakatlan, romjaiban is monumentális, valamikori királyi
főváros rengeteg titokzatos emléket rejt. A Megiddó hegymagaslat területén végzett
régészeti feltárások a településen 18 kultúrréteget tártak fel. A város közepén
kánaánita templom romjait ásták ki, amely köré épült az első város valamikor a
Kr. e. 3. évezred fordulóján épülhetett. A templom köré fal is épült. A város
utcahálózata tervszerű. A templomok és paloták körzetét nagy lakóházak,
háztömbök szegélyezték, majd kisebb lakóházas tömbök következtek. A feltárt
Megiddó területén ma egy jó állapotban megmaradt városkapu, hatalmas gabonasiló,
kiépített lóistálló, illetve elképesztő méretű ciszterna is található itt, ezen
kívül egy jól körülhatárolható kultikus területen, egy központi oltár is látható.
Az Amarna-levelek (Kr. e. 14. szd.) feljegyzései szerint először III.
Thutmószisz egyiptomi fáraó az Eufrátesz felé vonulva aratott itt Kr.e.
1456-ban döntő győzelmet Szíria és szövetségesi fölött. A fáraó, miután a
várost elfoglalta, stratégiai jelentősége miatt (itt húzódott ugyanis az Egyiptomot Mezopotámiával összekötő hadi út) fontos katonai támaszponttá és egyiptomi
közigazgatási központtá tette. A csata következményeként Szíria
egyiptomi fennhatóság alá került és az Egyiptomi Birodalom közvetlen szomszédja
lett. Annak ellenére, hogy az egyiptomi fáraók az itt élő őslakosságot vazallusaikká
tették, köztük Megiddót is, a város fejlődése nem tört meg. A város lakói egy
mesés, új palotát építettek, ami a régit messze felülmúlta. A maradványok
között gyönyörű arany foglalatokat, pokolköveket (lápisz) és elefántcsontból
faragott figurákat találtak.
Megiddó archeológiai feltárása során 18 egymásra épülő réteget tártak föl az ősi kánaánita főváros területén |
Biblia több ízben is említi a város nevét történelmi nevezetességű csaták
színhelyeként. Józsué a honfoglalás után legyőzte Megiddó királyát (Józsué
12,21), de az izraeliták rövid ideig birtokolhatták csak a várost, mert a Kr.
e. 12. században a tengerparttól az ország belseje felé előretörő filiszteusok
foglalták el Megiddót és az egész Jezréel síkságot. Dávid király azonban Kr. e.
1000 körül legyőzte a filiszteusokat, Salamon pedig a 10. században az ország
ötödik közigazgatási központ székhelyévé építette ki Megiddót (1. Királyok
4,12). Ebben a korszakban épült egy hatalmas királyi palota is amit ünnepi
alkalmakon használhtott az uralkodó. Salamon városát a Sesonk (Sisák) fáraó
leromboltatta. Aháb király azonban a 9. században újjáépített és palotáiban fényes
udvartartást vezetett be. Salamon palotái fölé 450 ló befogadására képes
hatalmas istállót építtetett. Aháb király, akinek Megiddó különösen is fontos
lehetett, mert a város felesége főníciai otthonához vezető út mentén feküdt,
így jelentős felújításokat végzett a királyi vár falai, kapui megerősítésében. Ősi
kánaánita mintára és felesége Jezabel tanácsára Megiddót a pogány Baál kultusz vallási
központjává kívánta volna ismét visszaformálni. Emellett egy hatalmas vízi
alagútrendszert is vájatott a sziklaszirtbe. Ezzel megteremtette Megiddó
virágkorát. Ez a korszak Kr. e. 733-ban szakadt félbe amikor az asszírok III.
Tiglatpileszár vezetése alatt elfoglalták.
A Megiddónál vívott másik híres ütközet Kr. e. 608-ban zajlott le. A város
az asszírok Kr. e. 630-ban bekövetkezett kivonulása után Júdea
királyának, Jósiásnak a kezére került,
aki szembeszállt az asszírok kivonulása után keletkezett hatalmi vákuumot
betölteni akaró II. Nékó fáraóval. Az egyiptomi sereg ugyan az újbabiloni
terjeszkedés visszaszorítása érdekében indult útnak, de Júdea királya is
fenyegetve érezte a hatalmát és ezért választotta az ellenállást. A csatát,
amelyben Jósiás is elesett (Kr. e. 609-ben) az egyiptomiak nyerték. Jósiás
utódját, Joakház II. Nékó megfosztotta trónjától
és egyiptomi fogságba vetette, ahol meg is halt. Júdea királyává a fáraó
ezekután Joákimot tette meg, s így az ország egy
időre Egyiptom vazallusa lett. A perzsa uralom idején (Kr. e. 538 után)
Megiddót elhagyták lakosai. A római megszállás idején a 6. légió táborát
állították itt fel. Az újkorban pedig Napóleon verte vissza innen 1799-ben a
törököket. A város és környéke az évszázadok során még több ízben volt
kisebb-nagyobb csatározások színhelye. Utoljára 1918-ban az Allenby tábornok vezette brit erők mértek
itt súlyos vereséget a Török Birodalom csapataira.
A Biblia szerint (Jelenések Könyve 16,12-16) itt Megiddó környékén fog sor kerülni a
végidők legsúlyosabb csatára, az Armageddonra
is, amikor a "fenevad" erői összecsapnak Isten hadaival, melyet Mihály arkangyal vezet…
Az Armageddoni csata
"A Biblia szerint a jó és rossz közötti harc
végkifejletét az Armageddoni csata néven emlegetett ütközetben láthatja majd a
világ. Az Armageddon szó a héber „har megiddôn” név fordítása, aminek jelentése
Megiddó dombja vagy magaslata, és egy Izraelben, Haifától keletre található
területet takar. A szóban forgó magaslat előtt terül el Josafát völgye és az
Esdraelon síkság.
Az Armageddoni csatát megelőzően
a világ irányítását egy ördögi diktátor veszi át, akit a Biblia Antikrisztus
néven említ. Az Antikrisztus birodalma minden korábbi világbirodalomnál
hatalmasabb lesz (Dániel könyve 8:23-25, 11:21-24). Hét éves uralmának első
három és fél éve után, istennek nyilvánítja magát és azt követeli, hogy minden
ember őt imádja (II. Thessalonikabeliek 2:3-4). Az Antikrisztus jobbkeze, akit
a Jelenések könyve „hamis prófétaként” említ, valamiféle képmást állít neki,
amit a Biblia több helyen „pusztító utálatosságnak” hív. A hamis prófétának
„megadatik, hogy lelket leheljen a fenevad képmásába, hogy megszólaljon a
fenevad képmása, és hogy akik nem imádják a fenevad képmását, azokat mind
megölesse.” (Jelenések 13:15) Ugyanez a hamis próféta fogja bevezetni a
„fenevad bélyegével” fémjelzett gazdasági rendszert, melynek lényege, hogy a
kézbe vagy homlokba ültetett személyre szóló jel nélkül senki nem fog tudni
venni vagy eladni. „És megadatott neki, hogy mindenkit, kicsiket és nagyokat,
gazdagokat és szegényeket, szabadokat és szolgákat jobb kezükön vagy homlokukon
bélyeggel jelöltessen meg, és hogy senki se vehessen vagy adhasson, csak az,
akin bélyegként rajta van a fenevad neve vagy nevének a száma.” (Jelenések
13:16-17)
Ekkor veszi kezdetét a Bibliában
„nagy nyomorúságként” emlegetett három és fél éves időszak, amiről maga Jézus így beszélt: „Mert akkor nagy nyomorúság lesz, a milyen nem volt a világ
kezdete óta mind ez ideig, és nem is lesz soha.” (Máté 24:15-21) Az
Antikrisztus minden igyekezete ellenére lesznek egész nemzetek, akik
fellázadnak és háborút indítanak az Antikrisztus birodalma ellen,
visszautasítva, hogy behódoljanak a sátáni vezetőnek vagy elfogadják „bélyegét”
(Dániel 11:40-44).
A három
és fél év végén Jézus visszatér a földre „az ég felhőiben, nagy hatalommal és
dicsőséggel (Máté 24:29-31), hogy kimentse követőit. Ekkor mindazok, akik
elfogadták Jézus, felemelkednek a földről, új, hallhatatlan testükben és
csatlakoznak Jézushoz a mennyországban tartandó hatalmas győzelmi ünnepségen, a
„bárány menyegzőjén” (I. Korinthusbeliek 15:51-52, I. Thessalonika 4:16-17,
Jelenések 19:7-9).
Ugyanebben az időben Isten
kitölti ítéletét az Antikrisztus gonosz erőire a földön, akik, miután kegyetlenül
üldözték Isten követőit és pusztulást hoztak a világra, megtapasztalják a földi
poklot (Jelenések 16:1-11). Sajnos ezek az emberek Isten ítéletének
elszenvedését követően sem térnek meg gonoszságukból és ahelyett, hogy Istenhez
fordulnának, úgy döntenek inkább Istent okolják minden bajukért (Jelenések
16:8-11).
Az Antikrisztus csapatai Josafát
völgyében gyűlnek össze, Megiddó, azaz Armageddon magaslata mellett, hogy
megütközzenek a világbirodalommal szembenálló erőkkel (Jelenések 16:12-16). A
csata Megiddótól egészen Jeruzsálem kapujáig dúl majd (Jóel 3:10-14,
Zakariás 14:1-5).
Jézus és valamennyi követője, a történelem
minden korszakából, fehér mennyei lovakon visszatér erre az alkalomra a földre,
hogy elpusztítsa az Antikrisztus erőit, a vele szembenállókat pedig kimentse
(Jelenések 19:11-21, Zakariás 14:1-5, Ezékiel 39:17:22). A mészárlás olyan
rettenetes lesz, hogy csak Izraelben hét hónapba telik majd, míg az összes
halottat eltemetik és további hét évbe, míg a csatából hátramarad romokat
eltakarítják (Ezékiel 39:9-16).
Az Armageddoni csata során a
hamis próféta és az Antikrisztus „elfogatnak” és mindketten egyenesen a tűz
tavába, azaz a pokolba kerülnek (Jelenések 19:20, Dániel 7:11). A sátánt pedig,
aki az Antikrisztust megszállta korábban, egy angyal megkötözi ezer esztendőre
és bezárja a „feneketlen lyukba” (Megjegyzés: így áll az eredeti görög szövegben,
a magyar fordításokból kimaradt; Jelenések 20:1-3).
Jézus és minden, a történelem
során élt megváltott, feltámadt gyermeke, az Armageddoni csatát túlélő
emberekkel közösen egy új, jobb világot építenek és megalapítják Isten
királyságát a földön (Dániel 7:18, 27; Jelenések 2:26, 20:4,6). Akkor végre
Jézus uralma alatt megszűnik minden háború, a világot pedig igazságosan,
szabadságban irányítják. Mindenki békében, bőségben és boldogan élhet. Jézus
„ítéletet tesz a nemzetek között, és bíráskodik sok nép felett; és csinálnak
fegyvereikből kapákat, és dárdáikból metszőkéseket, és nép népre kardot nem
emel, és hadakozást többé nem tanul.” (Ézsaiás 2:4) Ez lesz a végső
lefegyverkezés!
Ez a Bibliában Millenniumként
említett időszak, ahogy a névből is kikövetkeztethetjük, ezer évig tart majd.
Megszűnik az átok, amit az ember bűnbeesése hozott a világra és a földön ismét
édeni állapotok uralkodnak majd. „És lakozik a farkas a báránynyal, és a
párducz a kecskefiúval fekszik, a borjú és az oroszlán-kölyök és a kövér barom
együtt lesznek, és egy kis gyermek őrzi azokat;” (Ézsaiás 11:6-7).
Készen állsz ezekre az
eseményekre? Ha úgy érzed nem, talán itt az ideje, hogy befogadd Jézust a
szívedbe és jobban megismerd az itt leírtakat.” (Az „Armageddoni csata” című
rész szerzője Joseph Vandel,
akinek az idézőjelben közölt tanítása a http:időkjelei.hu
oldalon található.)
Dr. Mészáros Kálmán
egyháztörténész
Nagyon jól összefoglalt bejegyzés!
VálaszTörlés