Bibliai tájakon: Maszada
A hazafiság és szabadságszeretet tragikus emlékhelye
Maszada ősi fellegvár
nevének eredeti jelentése a héber „erőd” szóból származik, amely a Holt-tenger
dél-nyugati partvidékén található. Maszada erődje egy magányos, hatalmas
sziklatömb tetején helyezkedik el, ott, ahol a Júdeai-sivatag meredeken szakad
le a Holt-tenger felé, En-Geditől mintegy 25 km-re délnek. Ez a meredek keleti
szikla 440 méterrel magasodik a Holt-tenger szintje fölé. Nyugaton a hegytömb
körülbelül 100 méterrel emelkedik ki a környezetéből. A rombusz alakú sziklatömb
hossza észak-déli irányban 650 m, míg kelet-nyugati kiterjedése 300 m. A várat és a hozzá
tartozó palotát még Nagy Heródes
építette megközelíthetetlen „sasfészekként” magának Kr. e. 37-31 között. Josephus Flavius szerint "úgy került hatalomra, mint egy róka,
úgy uralkodott, mint egy tigris, és úgy halt meg, mint egy kutya.” Heródes
rettegett uralkodó volt, zsidó alattvalói gyűlölték, barátai elfordultak tőle.
Sírját a közelmúltban tárták fel Herodionban.
A Maszada erőd |
Nagy
Heródes, a Római Birodalom, Júdea nevű provinciájának a királya volt. Nevében a
nagy jelző nem megtisztelő cím, jelentése: idősebb. Heródes vér szerint nem
volt zsidó, politikájának egyetlen vezérfonala volt: a Róma iránti totális
hűség. Maszada-n, csodálatos palotát épített, víztározókkal, a hozzájuk
kapcsolódó vízvezeték rendszerrel, padlófűtéses szaunákkal, és
gabonaraktárakkal. A szikla teteje nagyon nehezen érhető el, a keleti oldalon
mintegy 400 méter, a nyugati oldalon 91 méter magas. A fennsík nagyjából
rombusz alakú, 550 méter hosszú és 270 méter széles. Mivel Maszadán szinte soha
nem esik eső, a Jeruzsálemből, árvízszerűen lezúduló esővizet fogták fel gátak
segítségével, majd csatornákon keresztül, a sziklába vésett ciszternákba
vezették. 100 ezer m3 vizet tudtak tárolni, ami tíz évre elegendő mennyiség. Megközelíteni meglehetősen nehéz, mert az
úton a haladást sziklacsoportok és az őket körülölelő völgyszakadékok gátolják.
A hegy megközelíthető kelet felől drótkötélpályás felvonóval és három, a kapuhoz vezető keskeny és kanyargós ösvényen.
Maszada erődje a zsidó hazaszeretet
megnyilvánulásának egyik emblematikus helyszíne. Az erőd hiteles történetét a Rómában
élő és görög nyelven alkotó zsidó történetíró, Josephus Flavius
munkáiból ismerjük, aki a Kr.e. 66-ban kitört zsidó felkelés egyik vezéralakja
volt, majd az elnyomó rómaiak zsoldjába szegődött és írta meg historikus
visszaemlékezéseit.
Nagy
Heródes Krisztus előtt 40 körül foglalta el Izrael trónját. Nevéhez kötődik Jézus
születése idején a betlehemi gyermekek tömeges kivégzése is. Heródes, aki sémi
származása ellenére szerezte meg a zsidók országa feletti hatalmat, uralma
megszilárdítása érdekében a rómaiakkal szövetkezett. Nagyszabású építkezéseket
indított el országszerte, többek között ekkor készült el a Földközi tenger
partján található Cézárea római helytartói központ és királyi palotarendszer. Jeruzsálemben
negyven éven át tartott a zsidók legszentebb vallási központjának a templom restaurálása
és újjáépítése. Ekkor kezdett hozzá a Maszada erődrendszer kiépítéséhez is egy
régi erődöt épített át minden luxust kielégítő királyi rezidenciává. Heródes
halála után (-4) a rómaiak egy helyőrséget állomásoztattak Maszadán.
Jeruzsálem felgyújtása és lerombolása |
A
Birodalom nem nézhette tétlenül, hogy egyik provinciájában egymás után arat
győzelmet egy leigázott nép szabadságharcos hadereje, ezért Néró
utasítására Vespasianus császár és
fia, Titus, a későbbi császár vezette.
Kr. u. 70 tikkasztó nyarán augusztusának végén a rómaiak bevették
Jeruzsálemet is. Ennek a drámai eseménynek a részletei, például a hétágú Menóra
és jeruzsálemi templom elrabolt értéktárgyai, a később Titusz néven császárrá
lett hadvezér tiszteletére Rómában emelt diadalíven örökítették meg. A főváros
után sorra kapitulál a többi erődítmény és település, - köztük a Szentírás
sokszorosítását és őrzését biztosító, az ugyancsak a Holt-tenger partján található Qumrán település szerzetesi kolostorrendszerét
földig rombolták és kirabolták.
(Mint
ismeretes, a Qumránban élő esszénusok zsidó vallási csoportosulás volt, akik
önmegnevezésükben gyakran használták a "világosság
fiai" nevet. Júdea sivatagaiban, hegységeiben, szigorú, a kor összes
többi izraeli csoportjához képest legszigorúbb vallási, rituális keretek között
élő zsidók voltak. A Holt-tengeri tekercsekből lehet többet megtudni titokzatos
vallási gondolkodásukról és gyakorlatukról. A Kr.u. 28-ban prófétaként fellépő
Bemerítő/Keresztelő János is valószínűleg az esszénus közösség tagja volt. A
bűnöktől való megtisztulást és a megtérés fontosságát hirdette a zsidóságnak,
és ennek érdekében a Jordán folyóban alámerítette a bűneit őszintén megvalló
követőit. A keresztelés alámerítéssel történt, ami a halált és a tisztulást is
jelképezi.)
A római hadsereg 3 évig ostromolta a Maszada erődöt |
Kr.
u. 66-ban a zsidó lázadó egy csoportja csellel bevette Masada várát, majd
Jeruzsálem ostroma és a templom pusztulása után 70-ben újabb lázadók
csatlakoztak a zélóták szabadcsapatához, mígnem 73-ban már csak Maszada tartott
ki, ahol bizonyos Eleázár ben Jáir, Menahem rokona a várkapitány. Érezte ő is,
hogy előbb-utóbb szorulni fog a hurok, de katonai esküje kötelezi: a várat nem
adhatja fel, noha a védők száma, a családtagokat is beleszámítva, az ezret sem
érte el.
Az
ostromot nagyon alapos előkészület előzte meg; a rómaiak mindent bevetettek,
amit haditechnikából, taktikából, stratégiából és lélektani hadviselésből ember
valaha is megtanult. Voltak például remek ballistáik (hajítógépeik), amelyek
képesek voltak 20-25 kilós szikladarabokat 400-450 méterre lőni. Rendszeresen
használtak faltörő kosokat is. Hadmérnökeik a teljes hegyet körbekerítették egy
három méter magas és másfél méter széles, bástyákkal megerősített fallal, a
légiósok rendszeresen étkezhettek és a környék forrásaitól folyamatosan hordhatták
a vizet.
A
védők elszántsága azonban minden támadás után csak nőtt. 74 tavaszára a támadók
még egy mesterséges kőlejtőt is építettek a hegy lábától a fennsík magasságáig,
amelyhez több ezer tonna követ használtak fel. Az ostromgépekkel a rámpán
fölfelé haladva meggyújtott fadarabokat és görögtüzet is hajigáltak át a
várfalon. A közel 30 000 főnyi római sereg három évig ostromolta az erődöt,
végül egy rámpát építettek az erőd falához, hogy azon keresztül törjenek be az
erődbe.
Amikor
nyilvánvalóvá vált, hogy a zsidók által uralt fellegvár további védelme
kilátástalan, a parancsnok összehívta harcosait és röviden felvázolta a várható
szomorú jövőképet, a több mint kétszáz napos ostromban kifáradt római támadók
várható reakcióit, különös tekintettel a védők között szép számmal fellelhető
lányokra és asszonyokra nézve. Egyetlen megoldást látott kivitelezhetőnek: a
forgatókönyv szerint a harcosoknak meg kell ölniük családtagjaikat, majd
egymást. Josephus Flavius, A zsidó
háború, című művében a következőképpen örökítette meg a drámai beszédet:
Rámpa építése a Maszada erőd oldalán |
”Vitéz bajtársaim!
Már régóta szilárd elhatározásunk, hogy sem a rómaiaknak, sem másnak nem
hódolunk meg, csak az Istennek, mert ő az igazi és törvényes ura az embernek.
Bizonyosan tudjuk, hogy holnap az ellenség kezére kerülünk. De most még
kedveseinkkel együtt szabadon választhatjuk a nemes halált. Amíg szabad a
kezünk és markunkban a kard, tegyük meg a legszebb szolgálatot, amit
megtehetünk. Haljunk meg úgy, hogy nem hajtjuk fejünket az ellenség igájába,
feleségeinkkel és gyermekeinkkel szabad emberek módjára hagyjuk itt az életet!
Kötelességünk volna már nevelésünk alapján példát adni másoknak, hogy szívesen
vállaljuk az önkéntes halált. Ezt parancsolják törvényeink, ezért rimánkodnak
feleségeink és gyermekeink; Isten rótta ránk ezt a kényszerűséget, a rómaiak
épp az ellenkezőjét akarják: hogy egyikünk se haljon meg a vár eleste előtt.
Siessünk tehát, keserítsük meg győzelmük remélt ízeit, hadd fogadja őket itt
hősiességünk csodája és a megdöbbentő halál!” (Josephus
Flavius, A zsidó háború, Talentum kiadó, Budapest, 1999.)
A
felhívás megtette a hatását, a zelóták mindent felgyújtottak, amit a rómaiaknak
még nem sikerült, majd kardot ragadtak és megölték családjukat. Sorsot húztak
és kiválasztották, hogy ki legyen az utolsó tíz katona, akik leszúrják a
többieket. Miután ez megtörtént, a tíz hátramaradott ismételten a sorsra bízta,
ki legyen a legutolsó, aki kilencüket megöli és ezután elköveti a legnagyobb
bűnt, amit zsidó elkövethet: öngyilkos lesz.
Cserépdarabokra
felkarcolták a tíz nevet, majd kisorsolták az utolsót, aki valóban elvágta
kilenc bajtársa torkát, végül önmagával is végzett, hogy elkerüljék a
rabszolgaságot. Pészach másnapján, amikor a diadalmas rómaiak teljesen áttörték
a falat és behatoltak az erődbe, ott már csak halottakat találtak. Iosephus
Flavius leírása szerint, miután a rómaiak áttörték a falat, lángokban találták
a raktárakat és a védők öngyilkosságot követtek el, vagy egymást ölté meg. Csak
két nőt és 5 gyereket találtak életben. Iosephus Flavius valószínűleg az
ostromban résztvevő katonák beszámolói alapján írta saját beszámolóját. Számos
eltérés van viszont Iosephus beszámolója és az ásatások eredményei között. Iosephus
például csak egy palotát említ a kettő feltárt palotából, és a 960 várvédőből
csak 28 maradványait találták meg.
Maszada erődben készített rövidfilm
A
zsidók Masada-t kegyhelynek tartják, mivel ez volt a helyszíne hősies
küzdelmüknek, itt íródott, a rabszolgaság helyett, a halálba menekülő katonák
története. Masada, a zsidók szemében a hősiesség jelképe. Masada volt az utolsó
erőd, amit Jeruzsálem lerombolása után még tartani tudtak a zsidók, az
időszámítás utáni 70-ben. Masada erődje a zsidó hazaszeretet megnyilvánulásának
egyik emblematikus helyszíne, ezért az erőd gyakran a katonai eskütételek
színhelye. "Masada nem eshet el soha többé"így hangzik az
izraeli hadsereg mai esküje.
A Masszádát
utoljára a Bizánci birodalom idején lakták, egy kis templom
volt itt található. Ma egy szabadtéri szinpad található a történelmi falak alatt, ahol a zsidó nép egyiptomi rabigából való szabadulás történelmi eseményét idézik föl Verdi, Nabucco című operája segíítségével. Befejezésül hallgassuk meg ennek az operának leg jellemzőb részletét a "Rabszolgák kórusát"!
Dr. Mészáros Kálmán
egyháztörténész