Honnan ered a magyar címerben
található apostoli kettős kereszt?
A kérdés megválaszolásához
vissza kell mennünk a világtörténelem időszámításának kezdetéhez, Jézus
Krisztus kereszthalálának helyszínéhez, a Jeruzsálemben található Golgota
hegyéhez.
A magyar címer az apostoli kettős kereszttel |
Mint ahogyan azt a Szentírásból jól ismerjük, Jézus Krisztus keresztre feszítését Poncius Pilátus, a Római
birodalom Júdeába akkreditált (26–36) helytartója rendelte el.
Jézus életében játszott
szerepét a négy evangéliumban találjuk leírva. Miután a zsidó főtanács Kajafás
elnökletével halálra ítélte Jézust, az ítélet jóváhagyása céljából Pilátus elé
küldték őt. A helytartó kikérdezte, de nem találta vétkesnek.
Szerette volna szabadon
bocsátani, de az összegyűlt nép a főtanácstól bujtogatva halálát követelte, politikai
vádakat is hangoztatva. Pilátus felajánlotta, hogy a húsvétra tekintettel egy
elítéltnek megkegyelmez, de a tömeg Jézus helyett a gyilkosságért elítélt
Barabbást választotta, mire a helytartó kénytelen volt helybenhagyni a
megfeszítésről szóló ítéletet.
János evangélista minderről
így számol be: „Pilátus ismét kiment az
épület elé, és így szólt hozzájuk: "Íme, kihozom őt nektek. Tudjátok meg,
hogy semmiféle bűnt nem találok benne." Akkor kijött Jézus az épület elé,
rajta volt a töviskorona és a bíborruha. Pilátus így szólt hozzájuk: "Íme,
az ember!" Amint meglátták Jézust a főpapok és a szolgák, így kiáltoztak:
"Feszítsd meg, feszítsd meg!" Pilátus pedig ezt mondta nekik:
"Vegyétek át ti, és feszítsétek meg, mert én nem találom bűnösnek."
(János 19,4-6)
Munkácsy Mihály: Ecce Homo - Krisztus Pilátus előtt |
„Amikor
Pilátus meghallotta ezeket a szavakat, kihozatta Jézust az épület elé, és a
bírói székbe ült azon a helyen, amelyet Kövezett-udvarnak, héberül pedig
Gabbatának neveztek. A húsvétra való előkészület napja volt, délfelé járt az
idő. Pilátus így szólt a zsidókhoz: "Íme, a ti királyotok!" Azok
pedig felkiáltottak: "Vidd el, vidd el, feszítsd meg!" Pilátus ezt
mondta nekik: "A ti királyotokat feszítsem meg?" A főpapok így
válaszoltak: "Nem királyunk van, hanem császárunk!" Ekkor
kiszolgáltatta őt nekik, hogy megfeszítsék.” (János 19,13-16)
Krisztus keresztjére feliratot készíttetett Pilátus |
Jézus „maga vitte a keresztet, és kiért az úgynevezett Koponya-helyhez,
amelyet héberül Golgotának neveznek. Ott megfeszítették őt, és vele másik
kettőt, jobbról és balról, középen pedig Jézust.
Pilátus
feliratot is készíttetett, és rátétette a keresztre. Ez volt ráírva: A NÁZÁRETI
JÉZUS, A ZSIDÓK KIRÁLYA. A zsidók közül sokan olvasták ezt a feliratot, amely
héberül, latinul és görögül volt írva, ugyanis közel volt a városhoz az a hely,
ahol megfeszítették Jézust. A zsidók főpapjai akkor szóltak Pilátusnak:
"Ne azt írd: A zsidók királya! - hanem ahogyan ő mondotta: A zsidók
királya vagyok." Pilátus így
válaszolt: "Amit megírtam, megírtam."
(János 19,17-22
Jézus feje fölötti táblán ez a felirat volt olvasható héber, görög és latin nyelven: "Názáreti Jézus a zsidók királya" |
"Jézus, emlékezzél meg rólam, amikor eljössz királyságodba." |
Különös ez a történet abból a
szempontból, hogy Jézus „királyságát”
ez a megtért lator ismerte el előszőr az említett tábla felhelyezése után. Sőt,
azt is megvallotta, hogy hisz Jézus királyságának „eljövetelében” és annak uralma alá szeretett volna tartozni. Jézus
elfogadta a lator őszinte bűnvallását és azon órában bűnbocsánatot nyerve ő is
királyi uralma alá került. Jézus megígérte neki, hogy még „ma velem leszel a paradicsomban."
"A zsidók közül sokan olvasták ezt a feliratot, ugyanis közel volt a városhoz az a hely, ahol megfeszítették Jézust." |
Fennmaradt két apokrif írás amelyek Pilátusnak
tulajdonított leveleket tartalmazzák. Ezekben a helytartó a császárnak számol
be Jézus peréről, és az ártatlanságát hangoztatja. Ezek után nem csodálkozunk
azon, hogy a kereszténység legősibb hitvallásában ott szerepel a neve: „Szenvedett Poncius Pilátus alatt”
(Niceai Hitvallás)
Pilátus héber, görög, latin felirata nemzetközi üzenetet hordoz!
Mint Róma felhatalmazott
képviselője jelentette ki Pilátus, hogy a Názáreti Jézus a zsidók királya! –
ez volt a keresztre feszítés oka. A kereszt felső szárára szögelt tábla
szövege, melyet az I.N.R.I. betűmozaikszóval szoktak később jelölni, figyelemre
méltó. A későbbi kettőskereszt ábrázolásoknak ugyanis ez lett az alapja.
Pilátus ugyanis azért íratta ezt a feliratot a helyi lakosság héber
anyanyelvén, valamint a Földközi tenger keleti (görög) és a nyugati (latin)
nemzetközi nyelveket beszélő lakosság számára is érthető legyen, hogy a
Názáreti Jézus kiknek a királyaként szenvedett kereszthalált!
III. Mihály (842 - 867) bizánci császár kezében jól látható az apostoli kettős keresztes országalma, valamint a jelvényként hordozott kettős kereszt is. |
Az evangélista ki is emeli,
hogy a messziről is jól olvasható, forgalmas útvonal mellett elhelyezett táblát
„sokan olvasták, amely héberül, latinul
és görögül volt írva, ugyanis közel volt a városhoz az a hely, ahol
megfeszítették Jézust” (János 19,20) A zsidók tiltakoztak is ezért a
számukra szégyenletes és elutasított kijelentés ellen, de Pilátus nem tágított.
A kikényszerített keresztre feszítést törvényesen indokolta meg.
A Krisztus keresztfájának és
felső feliratát tartalmazó kettős keresztet ábrázoló jelábra a 4. században, a
kereszténység államvallássá válása után terjedt el a Római birodalom területén.
Ehhez hozzájárult Konstantinusz édesanyjának, Helénának 320-ban Jeruzsálemben
tett látogatása. Itt jutott ugyanis a kettőskereszt ábrázolás nyomára, melyet a
császár később az egyik uralkodói jelképévé tett.
A kettőskereszt, a bizánci
birodalomban a 6. században jelent meg, ahol nemcsak vallási, hanem elsősorban
politikai jelvényként használták. Rendkívüli módon elterjedt a vallási
tárgyakon, fegyvereken, az érméken, a ruhákon, a személyi pecséteken, a
katonáktól a művelt rétegekig, a diplomatákig és egyházi személyekig.
A 6. századtól kezdve az új
nemzetek krisztianizálásában új értelmet nyert a kettőskereszt és felirata,
amelyet később „jeruzsálemi”, vagy „missziós” keresztnek hívnak. Az
évszázadok során az európai nemzetek nevei kerültek egymás után jelképesen a „zsidók királya” megnevezése mellé. Így
tekinthetünk, a népvándorlás során Európa színterére érkező népek között
apostolkodó misszionáriusokra, papokra, később királyokra, akik jelképesen
kezükbe vették a kettős keresztet, hogy saját népüket is megnyerjék Krisztus
királysága számára.
Szt. István királysága és apostoli küldetése
Szent István királyunknak
köszönhető, hogy a magyar nép is megismerhette a Krisztus királyságáról szóló
evangélium üzenetét. István, miután felnőtt férfiúvá érett, szembesült a
Szentírás életformáló üzenetével és erejével. Minegy 25 éves volt, amikor
elhagyta pogány életvitelét és addig használt Vajk nevét és az első Jeruzsálemi
gyülekezet vértanújának, István diakónusnak a nevét vette fel a hitvalló
keresztségében, melynek jelentése „stefanus”,
azaz „győzelmi korona”.
Erről az eseményről a korabeli krónikás így számol be: „Istvánt, Istennek kedves püspöke, (a prágai) Adalbert, az ő hite szerint a kenetes keresztvízbe merítette és onnan kiemelte.” Hogy ez a keresztség nem valami politikai okból, formálisan vállalt „vallásfölvételt” jelentett, azt későbbi megnyilatkozásai is bizonyítják. Leginkább azokra az írásban is megőrzött gondolatokra utalok, amelyeket a Kr.u. 1000-ben, a teljes Kárpát-medencét lefedő Magyarország királyaként íratott le fiának, a korán elhunyt Imre hercegnek.
Erről az eseményről a korabeli krónikás így számol be: „Istvánt, Istennek kedves püspöke, (a prágai) Adalbert, az ő hite szerint a kenetes keresztvízbe merítette és onnan kiemelte.” Hogy ez a keresztség nem valami politikai okból, formálisan vállalt „vallásfölvételt” jelentett, azt későbbi megnyilatkozásai is bizonyítják. Leginkább azokra az írásban is megőrzött gondolatokra utalok, amelyeket a Kr.u. 1000-ben, a teljes Kárpát-medencét lefedő Magyarország királyaként íratott le fiának, a korán elhunyt Imre hercegnek.
Szt. István ábrázolása a Képes Krónikában, ahol a ruházatán a családi színek, a zászlón és a pajzson a hatalmi szimbólumként használt apostoli kettős kereszt látható. |
(Szent István király dénárján
láthatunk egy kettős keresztet. A kettős kereszt címerpajzson először III. Béla
király (1172-1196) ezüst dénárán fordul elő, 1190 körül.
Az általános vélemény
szerint ezt a jelképet ő hozta magával a bizánci udvarból, ahol fiatal kora óta
nevelkedett a 14. század elejére már a magyar államhatalom szimbólumává vált. A
12. századtól a kettős kereszt terjedésének másik kiindulópontja a Szentföld
volt, ahol gyakran nevezték "valódi
keresztnek". A szomszédos bizánci hatás mellett nem zárható ki a
magyar hatás sem, a magyar zarándokok és II. András keresztes hadjárata révén.
Az egyházi lovagrendek is használták a pecsétjeiken és érméiken, de a
címerükben sohasem. A kettős kereszt megtalálható a Szent Sír Lovagrend régebbi
pecsétjén, a jeruzsálemi királyok érméin, melyet gyakran alfa és omega betűk
kísérnek.)
A feltételezés szerint Rómából és Bizáncból kapott koronázási ékszerek, köztük az országalma az apostoli kettős kereszttel |
Ez a keresztény hitre
alapozott ország ezer éven át ellenállt tatár, török, osztrák, német,
szovjet-orosz és bennünket hátba támadó szomszédos népek országcsonkító kegyetlen rémuralmának.
Apostoli kettős kereszt Szt. István, első magyar keresztény királyunk kezében |
A Jeruzsálemből eredeztethető
és a kereszt felső szárára illesztett, több nyelven olvasható táblát is magába
foglaló missziós kettős keresztfa emlékét őrzik a magyar királyság koronázási
ékszerei és címere, immár ezer esztendeje. Ott láthatjuk következetesen a
magyar királyok kezében és címereiben, a róluk készített szobrokon és képeken.
A kettős kereszt azonban más
nemzetek szimbólum rendszerében is helyet kapott. Mindegyik esetben kimutatható
az a tény, hogy ez mindig a keresztény hit felvételéhez és annak terjesztéséhez
volt köthető a különböző országok nemzeti történetében.
Názáreti Jézus a nemzetek királya!
Ki kell mondanunk azonban,
hogy a Jézus királysága nem azonosítható földi uralommal és királysággal. Erre
István királyunk is emlékeztette fiát Imre herceget és ezzel királyi utódait is
a hozzájuk is intézett „Intelmek” című írásában:
„Ha
a királyi koronát meg akarod becsülni, legelőször azt hagyom meg, tanácsolom,
illetve javaslom és sugallom, kedves fiam, hogy az egyetemes/katolikus és apostoli
hitet akkora buzgalommal és éberséggel őrizd, hogy minden Istentől rendelt
alattvalódnak példát mutass, s valamennyi egyházi személy méltán nevezzen igaz
keresztény hitvallású férfinak. Enélkül bizony, tudd meg, sem kereszténynek,
sem az egyház fiának nem mondanak.
Apostoli kettős kereszt Mátyás király kezében |
Akik
ugyanis hamisat hisznek, vagy a hitet jó cselekedetekkel teljessé nem teszik,
fel nem ékesítik, minthogy a hit tettek híján meghal, sem itt nem uralkodnak
tisztességgel, sem az örök uradalomban vagy koronában nem lesz részük. Ám ha a hit
pajzsát tartod, rajtad az üdvösség sisakja is. Mert e lelki fegyverekben
szabályszerűen harcolhatsz láthatatlan és látható ellenségeid ellen. Hiszen az
apostol ezt mondja: "Csak az nyeri el a babérkoszorút, aki szabályszerűen
küzd."
A
hit tehát, melyről beszélek, a következő: higgy erősen a mindenható
Atyaistenben, minden teremtmény teremtőjében, és az ő egyszülött fiában, a mi
Urunkban, Jézus Krisztusban, kit az angyal meghirdetett, ki Szűz Máriától
született, az egész világ üdvösségéért a keresztfán szenvedett és a
Szentlélekben, ki szólt a próféták s az apostolok, valamint az evangélisták
szavával, mint egyetlen tökéletes oszthatatlan szeplőtelen istenségben, és
kétely hozzád ne férjen. "Ez az egyetemes/katolikus hit, melyben - miként
Atanáz mondja - ha akárki híven és erősen nem hisz, semmiképp sem
üdvözül." (Forrás: Szent István intelmei Imre herceghez -
http://mek.oszk.hu/00200/00249/00249.htm)
István királyunk joggal
érdemelte ki az apostoli „Jeruzsálemi kettőskeresztet”, más néven „Missziós kettőskeresztet” mert „apostoli”
megbízatást vállalt föl, amit egész életében nagyon komolyan vett. Országát
Krisztus királyi uralma és védelme alá kívánta helyezni. Ebben mély, Istenben
vetett hite és rendíthetetlen bizalma vezette, amit utódai számára is
követendőnek tartott.
A magyar színekben pompázó hitpajzson a Jeruzsálemből származó apostoli missziós kettős kereszt, a Szentháromságot ábrázoló hármashalom és a győzelmi korona látható |
Így teljesedett be a Krisztus
golgotai keresztjén meghirdetett „Názáreti
Jézus a zsidók királya” proklamáció,
a keresztény hitre tért nemzetek között a Kárpát-medence népeit egybefogó
Magyar Királyság esetében is. A Názáreti
Jézus ugyanis, nem csak a zsidók, hanem a „magyarok
királya” is! Koronázási ékszereink és nemzeti címerünk kettős keresztje
tehát joggal emlékeztet bennünket a Jeruzsálemből elinduló keresztény misszió
kezdetére és arra a tényre, hogy az evangélium jó híre magyar nemzetet is
elérte.
A „kereszt üzenetét” ezer éven át nemcsak nemzeti jelképrendszerünk
őrizte meg, de hitünk és kultúránk alapjává is lett. A nemzetek apostola Pál
Európa földjére lépve ezt tanította: „Mert
a keresztről szóló beszéd bolondság ugyan azoknak, akik elvesznek, de nekünk,
akik üdvözülünk, az Istennek ereje” (1. Korintus 1,11)
Egy ország jövője függ attól,
hogy Isten igéjének intő szavát komolyan veszi-e: „Ha megalázza magát népem, amelyet az én nevemről neveznek, ha
imádkozva, keresik az én orcámat, és megtérnek gonosz utaikról, én is
meghallgatom a mennyből, megbocsátom vétküket, és meggyógyítom országukat…”
(2. Krónikák 7,14)
A Biblia azt mondja: „Boldog az a nemzet, amelynek Istene az Úr,
az a nép, amelyet örökségül választott… Ő formálta mindnyájuk szívét, ismeri
minden tettüket… az Úr szeme ügyel az istenfélőkre, akik szeretetében bíznak… Lelkünk
az Urat várja, ő a mi segítségünk és pajzsunk… Benne van szívünk öröme, mert
szent nevében bízunk… Maradjon velünk, Uram, szereteted, mert mi is benned reménykedünk!” (33. Zsoltár 12-22)
Az idők végéről pedig ezt írja
János apostol a mennyei látnok: „Ezek
után láttam: íme, nagy sokaság volt ott, amelyet megszámlálni senki sem tudott,
minden nemzetből és törzsből, népből és nyelvből; a trónus előtt és a Bárány
előtt álltak fehér ruhába öltözve, kezükben pedig pálmaágak, és hatalmas hangon
kiáltottak: "Az üdvösség a mi Istenünké, aki a trónuson ül, és a
Bárányé!" Az angyalok mind ott álltak a trónus, a vének és a négy élőlény
körül, arcra borultak a trónus előtt, és imádták Istent eképpen: "Ámen! Az
áldás, a dicsőség és a bölcsesség, a hálaadás és a tisztesség, a hatalom és az
erő a mi Istenünké örökkön-örökké. Ámen". (Jelenések könyve 7,9-12)
Soli Deo Gloria!
Dr. Mészáros Kálmán
egyháztörténész