"Őseinket felhozád Kárpát szent bércére”
Augusztus 20-a hetében a
Kárpát-medence magyarsága hagyományosan első keresztyén királyunk, államalapító
Szent István korszakalkotó tetteire emlékezik. Több mint ezer esztendővel
ezelőtt ugyanis egy olyan egységes államot hozott létre itt Európa szívében,
amely kiállta az idők próbáját. Megtudott maradni úgy a több évtizedes
tatárjárás, 150 éves törökdúlás, 400 éves osztrák elnyomás, a 100 éve tartó
trianoni országvesztés, 40 éves szovjet (orosz-ukrán) megszállás megannyi próbatétele
ellenére, amiért Istennek tartozunk köszönettel.
Ez a történelmi tény már
önmagában is csodálkozásra és hálaadásra ad okot, mivel nálunk sokkal erősebb
és szervezettebb nemzetek is megfordultak e tájon, akik aztán eltűntek a
világtörténelem színpadáról. Nézzük meg közelebbről, mit tudunk ezekről az
előttünk itt járt népekről és vizsgáljuk meg röviden, mi okozhatta vesztüket.
A római korszak
A Kárpát-medence jelentős
területei a Krisztus utáni négy évszázadon keresztül a római impérium szerves
részét képezték. A római világbirodalom két fontos északi provinciája a Dunától
nyugatra eső Pannónia és a Tiszántúlt keleti peremétől a Kárpátok bércéig
elterülő Erdély - akkori nevén Transilvania - a birodalom határait védte a barbár
betolakodó támadásokkal szemben.
A Római Birodalom határai a 1 - 5. században a Kárpát-medencében |
A Duna folyó völgye különösen
is fontos határvédelmi vonallá vált azokban az évszázadokban. Így lett fontos
őrhellyé többek között Bécs (Vindobona) Mosonmagyaróvár
(Ad Flexum), Győr (Arrabona), Eszergom (Solva), Visegrád
(Fellegvár), Szentendre (Ulcisia Castra), Óbuda
(Aquincum), Dunaújváros (Intercisa), Szekszárd (Alisca), Eszék
(Mursa). Vagy Dunántúl szívében Szombathely (Savaria), Sopron
(Scarbantia), Székesfehérvár (Alba Regia), Tác (Gorsium) vagy Pécs
(Sopiane).
Ugyanígy fontos római kori
települések voltak Erdélyben, többek között a Temesvár közeli
(Tibiscum), a Zilah melletti (Porolissum), Kolozsvár (Cluj), Torda
(Potaissa), Gyulafehérvár (Aqullum) és a Vaskapu környéki Orsova
(Dierna) is.
Miután Nagy Konstantin 313-ban
a keresztyénséget részesítette előnyben, így a birodalom minden pontján
korakeresztyén emlékekkel találkozhatunk. Így a Kárpát-medencében található
számtalan római településen is épültek szép számmal keresztyén templomok, sőt
felnőtt hitvallók bemerítésére alkalmas „baptisztériumok” is.
Legutóbb Tác (Gorsium) területén végzett
ásatások hozták felszínre a hajdani keresztyén vallási központ bazilikájának
romjai között a felnőtt hitvallók alámerítésére szolgáló bemerítő medence épen
maradt tárgyi emlékét. Ez fényes bizonyítéka annak, hogy a római keresztyén
egyház akkor még ragaszkodott az újonnan megtért Krisztus-követők felnőtt
korban kiszolgáltatott hitvalló keresztségéhez, azaz a bibliai bemerítés gyakorlatához.
A hunok
A Hun Birodalom terjeszkedése Közép-Európában az 5. században |
Krisztus után 433-ban egy
félelmetes hódító nép lépte át a Kárpátok védvonalát, akiket Hunoknak neveztek.
Ez az egyes feltevések szerint ősmagyaroknak tartott népcsoport először Erdélyt
hódította meg és lépett a rómaiak örökébe, majd nyugat felé haladva a Tisza és
Maros folyók találkozási torkolatvidéke körül jelölték ki fő hatalmi
központjukat. Innen indították hadjárataikat a római birodalom többi
provinciája ellen. Először a keletrómai császárság fővárosa Bizánc - a későbbi
Konstantinápoly – elfoglalását tervezték, majd Aquincumnál Duna vonalát átlépve
egész Kárpát-medence kizárólagos birtokosai lettek.
Az Ázsia sztyeppéiről több
hullámban érkező hunok első híres hadvezérének nevét a nemzeti imádságunkká,
azaz himnuszunkká vált Kölcsey vers sorai tették felejthetetlenné: „Őseinket
felhozád Kárpát szent bércére, Általad nyert szép hazát Bendegúznak vére.”
Bendegúz a hunok királya két fiának Budának és Attilának adta át a
Kárpát-medence meghódításának az esélyét. A testvérpár vezetésével a hun
seregek teljességre vitték apjuk parancsát. A hunok félelmetes harcmodora miatt
egész Európa rettegett tőlük, később Attilát „az Isten ostora” jelzővel
illették. A Balkánról a Duna-Tisza közébe visszatérve a hunok kiváló hadvezére
Buda egy merénylet áldozata lett. Talán kevesen tudják, hogy az Aquincumot elfoglaló Buda hun hadvezér (Attila iker-bátyjának) nevét - aki nem sokkal ez után itt is halt meg -, immár másfél
évezrede hordozza Ó-Buda, a később fővárosunkká lett Buda-Pest.
Attila a hunok nagyfejedelme királyi trónusán |
A hun csapatok élére Attila
került egyeduralkodóként. Ettől kezdve a hódító harcok a nyugat-római birodalom
és annak fővárosa Róma felé irányult. 452-ben Attila hadai bevették a
stratégiailag fontos, Adria parti katonai hadiközpontot Aquileia, majd Milánó
városát foglalta el, Róma kapuinál viszont váratlanul megtorpantak, majd visszafordultak. A
hagyomány szerint I. Leó pápával való személyes találkozása nyomán fölhagyott a
város ostromával. Egyes krónikák szerint Attila ez útja során keresztyénné
vált. Úgy tartják, hogy talán még meg is keresztelkedett, bár életvitele és
szokásai teljesen eltértek a keresztény normáktól. Mindenesetre Róma városa
ellen indított sorsdöntő hadjáratát és a város falai előtt történt
megtorpanását titok fedi. Tény az, hogy ezt követően hadserege élén visszatért
a Tisza menti szállásvidékére.
Egy év múlva 453-ban azonban
szomorú esemény történt. Attila 47 éves korában tisztázatlan körülmények között
meghalt. Egyes teóriák szerint nászéjszakáján ellenségei megmérgezték. A
fennmaradt elbeszélések szerint Szeged fölött, Pusztaszer környékén ott, ahol a
Tisza kétfelé ágazott, elzárták az egyik ágát úgy, hogy a víz mind a másik
ágába folyt. Itt temették el nagy katonai pompa kíséretében hármas - arany,
ezüst és vas - koporsóba. Ha így igaz, ma is ott nyugszik valahol a Tisza folyó
láthatatlan medrében.
A hunok Csaba királyfi vezetésével vonultak vissza Erdélybe a Maros folyó mentén a mai Székelyföldre |
Attila halála után a hun
seregek alkalmas vezető nélkül maradtak. Egy részük a környék mocsaras
területein telepedett le, egy másik csoportja kelet felé, korábbi szálláshelyük
vidékére, Etelközbe vonul vissza. A hunok harmadik, legjelentősebb serege
Attila fiának, Csaba királyfinak a vezetésével Erdély felé húzódott vissza. A
székelyek ma is a hunok közvetlen leszármazottainak vallják magukat. Ez a
meggyőződés fogalmazódik meg a székely himnusz soraiban is:
"Ki tudja merre, merre visz a
végzet / Göröngyös úton, sötét éjjelen. / Vezesd még egyszer győzelemre néped,
/ Csaba királyfi csillagösvényen. / Maroknyi székely porlik, mint a szikla /
Népek harcának zajló tengerén. / Fejünk az ár, jaj, százszor elborítja, / Ne
hagyd elveszni Erdélyt, Istenünk!”
A székelyek eredethagyományát a középkori magyar gestaszerzők foglalták
írásba, akik az V. századi hunok leszármazottaiként emlékeztek meg róluk. A
honfoglalás előtt, a VIII.-IX. században a székelyek csatlakoztak a magyar
törzsekhez. Az államalapítás után határvédő közösségként adómentességet és
fegyverviselési jogot élveztek, kiváltságaikat a középkorban és az újkorban is
megőrizték. A keresztyén hitre, István király egész Kárpát-medencére kiterjedő
missziós kezdeményezése nyomán tértek. Erdélyben élő székelyek, a mai Szászföld
területére feltehetően a XII. század első felében telepedtek be, onnan pedig a
XII.-XIII. századfordulóján költöztek át a mai Székelyföldre.
Az avarok
A hunok után egy újabb
magyarokkal rokon nemzet, az avarok foglalták el a Kárpát-medencét. Az avarok
552-ben jelentek meg Európában, amikor a Türk Birodalom fennhatósága elől
menekülve átkeltek a Volgán. 567-ben birtokba vették a Kárpát-medence Dunától
keletre eső részét, majd 568 húsvétja után – miután az addig velük szövetséges
longobárdok állataikat hátrahagyva, az avaroktól való félelmükben
Észak-Itáliába menekültek – az egykori Pannonia is avar fennhatóság alá került.
Az Avar Birodalom megalakítását 568-tól számíthatjuk, amikor a Kárpát-medence kizárólagos uraiként ide helyezték központjukat, ahol menetközben szórványosan érkező gepida, szarmata, szláv és bolgár-török népcsoportok felett uralkodtak. A birodalom a 9. század elejéig állt fenn, amikor Nagy Károly Frank Birodalma felszámolta őket.
Az Avar Birodalom megalakítását 568-tól számíthatjuk, amikor a Kárpát-medence kizárólagos uraiként ide helyezték központjukat, ahol menetközben szórványosan érkező gepida, szarmata, szláv és bolgár-török népcsoportok felett uralkodtak. A birodalom a 9. század elejéig állt fenn, amikor Nagy Károly Frank Birodalma felszámolta őket.
Az avar birodalom térnyerése a Kárpát-medencében a 6-9 században |
Az avarok egy részének
kereszténysége ismert, de nem eléggé. Országunk területén föltárt templomok egy
részét is ők építhették. Az ősmagyarság kapcsolata a kereszténységgel jóval
korábban kezdődött, mint ahogy a Kárpát-medence területére érkeztek volna. A
keleti kereszténység sok szállal kötődik hun-avar-magyar eleinkhez.
Az avarok és a kötelékeikben érkező ősmagyarok
még korábbi közös őshazájukból, Magna Hungáriából hozták magukkal a Duna
völgyébe a nesztoriánus kereszténység ismeretét. (Nesztorios Konstantinápoly
pátriárkája vallotta a Szentháromságot, de elutasította a „Szentnégyességet”
azaz az istenszülő, istenanya dogmájára épülő Mária-kultuszt. Ezért az Efézusi
zsinaton 481-ben tévtanítással vádolták, és a birodalomból száműzték. Nézetei
sztyeppék népei között terjedt el.) Feltételezhetjük, hogy a sztyeppén az
avarokhoz csatlakozó és vélük a Kárpát-medencébe vonuló keresztyénné lett
magyarok megőrizték ezt a hitüket. Ez a kereszténység azonban csak az
avar-magyar betelepülők egy részének a vallása lehetett.
Az írott források és a
régészeti leletek szerint a Kárpát-medencében a IV. századtól Árpád
magyarjainak bevonulásáig folyamatosan éltek keresztyének. A Római Birodalom
bukását követően az írott források gyérülnek és egyre inkább a régészeti
leletekre hagyatkozhatunk csak. A tárgyi hagyaték jobbára csak keresztény
szimbólumokból, sírfeliratokból, viseleti tárgyakból, a 400-as éveket követően
szinte kizárólag keresztmotívumok felbukkanásából áll.
Az V. században a római
területeken mindenütt kialakult a püspökségek hálózata. Ezek különös jelentőségre
tettek szert a Birodalom végromlása idején. A tisztségviselőknek és általában a
gazdagoknak a biztonságosabbnak vélt Itáliába való menekülésével a közigazgatás
megszervezése, a barbárokkal való tárgyalások és a védekezés megszervezése a
püspökökre maradt. Ez az V. században kialakult hagyomány sokáig fennmaradt.
Gondoljunk a Rómához közelítő Attila elé vonuló Leó pápára, vagy az avarok és
később a magyarok ellen indított nyugati hadjáratok vezetői között található
egyházi méltóságokra!
Avar "gyűrű", mint a birodalom határvédelemi rendszerének őrtornyai |
Több-kevesebb bizonyossággal
püspökség székhelye lehetett továbbra is Szerémség (Sirmium), Vinkovci
(Cibalae), Eszék (Mursa), Sisak (Savia), Ljubljana (Emona), Alsóhetény
(Iova), Pécs (Sophianae), Szombathely (Savaria), Óbuda
(Aquincum), Sopron (Scarbantia).
A Római Birodalom
fennállásának idején a kereszténység elterjedésének határa, mint már korábban
említettük, a Duna volt. Ez a határ a birodalom fennállását követő másfélszáz
évben, sőt később - az 568-at követő avar időszak elején is - jól érzékelhetően
megmaradt. A Dunántúl megőrizte kereszténységét, vagy egy részét annak. A
hunokkal történt megegyezés szerint a rómaiak Pannónia kelet-dunántúli
tartomány lakosságát kivonták és a mai Szlovénia területére telepítették. Ezért
a keresztény egyházszervezet fennmaradásának az esélye is nagyobb lehet a
Dunántúl nyugati tartományaiban.
Az erdélyi dáciai kereszténységének sorsa - a rómaiak kivonulása és a lakosság
délre telepítése miatt - másként alakult. A püspöki szervezet talán létre sem
jött, megerősödni pedig nem tudott, bár a gótok rendelkeztek keresztény egyházi
szervezettel.
A VIII. századra a régészeti
leletek közül is eltűnnek a keresztény tárgyak. Ennek ellenére feltehető, hogy
a Dunántúl déli és nyugati peremén, valamint a Dráva-Száva közén ekkor is élt a
kereszténység. A medence középső területeire költöző hunok, germánok és avarok
között is voltak keresztények, de ez vagy a könnyen pusztuló anyagok használata
miatt hagyott kevesebb nyomot, vagy a keresztények eleve kisebb arányban éltek
soraikban.
A magyarok honfoglalása/visszatérése a Kárpát-medencében
Nehéz pontosan rekonstruálni
az Árpád fejedelem által vezetett magyar honfoglalás menetét és eseményeit a
nagy történelmi időtávlat és a viszonylag kevés írásos forrás miatt.A hun-avar-magyar haza visszafoglalása Árpád fejedelem vezetésével |
A jelenleg még hivatalosan oktatott nézet szerint a magyarok egy lépcsőben
szállták meg Árpád fejedelem vezetésével a hazánk területét. E nézet szerint, a honfoglaló törzsek 895 táján
telepedtek meg a Kárpát-medence alföldi területein. Mindenesetre 902-re az
egész Kárpát-medence területét irányításuk alá vonták, bár az állataik miatt
először főként az Alföld, Mezőföld, Kisalföld, Csallóköz és Szerémség
területein telepedtek le, ahol megfelelő minőségű legelők álltak rendelkezésre.
A már korábban érkezett hun, avar és szláv eredetű népek nem éltek túl sűrűn
ezen a vidéken és pár emberöltő alatt teljesen beolvadtak az új jövevények
törzseibe.
Ezek után bátran mondhatjuk
azt, hogy a nyugat-római birodalom összeomlása után Kárpát-medence népei közül,
a magyarok előhírnökeinek számító több hullámban érkezett hunok és avarok a
nagy magyar honfoglaló őseink szálláscsinálói voltak. A kezdetben szilaj, a
sztyeppék világához szokott lovas, nomád, kalandor-harcászathoz szokott nép az
ezredfordulóhoz közeledve komoly döntés elé kényszerült. Ha elődei harcias
habitusát követi, a magyarság egy idő után valószínű eltűnt volna Európa
térképéről. Hogy mégis ott láthatjuk a hunok országát (a nemzetközi nyelvekben
Hungária, Hungary, Ungarn, Hongrois, Húngaros stb.) a kontinens közepén
Magyarország megnevezéseként, azt Isten után István királyunknak köszönhetjük.
Árpád fejedelem honfoglaló magyarjai visszafoglalják a Kárpát-medencét |
A magyar állam születése
István király 1000 évre kiható
korszakalkotó tette. István, aki korábban a pogány eredetű Vajk névre
hallgatott, még fiatalember volt, amikor megismerte a keresztyénség
alaptanításait. Ezek után döntött úgy, hogy Krisztusba vetett hitét nyilvánosan
megvallva megkeresztelkedik. Hiteles okiratok bizonyítják, hogy Vajk hitvalló
keresztségben, azaz bemerítésben részesült. Ekkor vette föl az első keresztyén
vértanú, István nevét. Erről az eseményről a korabeli krónikás így számol be:
Hitvalló keresztség/bemerítés Szent István korában |
„Istvánt, Istennek kedves
püspöke, (a prágai) Adalbert, az ő hite szerint a kenetes keresztvízbe
merítette és onnan kiemelte.” Hogy ez a keresztség nem
valami politikai okból, formálisan vállalt „vallásfölvételt” jelentett, azt
későbbi megnyilatkozásai is bizonyítják. Leginkább azokra az írásban is
megőrzött gondolatokra utalok, amelyeket a Kr.u. 1000-ben, a teljes
Kárpát-medencét lefedő Magyarország királyaként íratott le fiának, a korán
elhunyt Imre hercegnek. Ezáltal próbálta felkészíteni őt az ország-kormányzás
nem kis felelősséggel járó szolgálatára. Ezek a bölcs „Intelmek” - Szent István király intelmei Imre herceghez - ma is okulásunkra szolgálhatnak.
Most csak egy gondolatot
emelnék ki az Intelmek közül, amely szinte prófétikus előrelátással beszél az
ország nemzetalkotó részeinek elfogadásáról és tiszteletéről. Magyarország
kezdettől fogva befogadó, soknemzetiségű állam volt. Ennek a színes, széles
toleranciával rendelkező, multikultúrális hagyománynak István királyunk
teremtette meg az alapját. Többek között ezt olvashatjuk:
„Mert amiként különb-különb
tájakról és tartományokból jönnek a vendégek, úgy különb-különb nyelvet és
szokást, különb-különb példát hoznak magukkal, s mindez az országot díszíti, az
udvar fényét emeli, a külföldieket a pöffeszkedéstől elrettenti. Mert az egy
nyelvű és egyszokású ország gyenge és esendő. Ennél fogva megparancsolom neked,
fiam, hogy a jövevényeket jóakaratúan gyámolítsad, és becsben tartsad, hogy
nálad szívesebben tartózkodjanak, mintsem másutt lakjanak.”
Szent István, a keresztény magyar állam megalapítója |
Államalapító királyunk,
országszervező munkájának legfőbb támaszát a keresztyén vallásban és egyházban
látta. Királyi hivatásában a bibliai Dávidot és Salamont tekintette példaképének.
Királysága 38 esztendeje alatt templomok, iskolák, betegápolásra alkalmas
ispotályok épültek szerte a Kárpát-medencében. A már korábban említett,
kéziratban fennmaradt Intelmei a Zsoltárok és Példabeszédek könyveinek
szellemében született. Államalapítónk eszmeiségével ezer év után is
azonosulhatunk.
A magyar keresztyénség
mögöttünk hagyott 1000 esztendeje is sok tanúsággal szolgál. Csak ritkán
adatott meg, az a hősi korszak, mint ahogy az Mátyás király idejében volt
tapasztalható, hogy Európa meghatározó, jól szervezett államaként tekintélyes
erővel bírjon szomszédaink fenyegető erejével szemben. A Kölcsey sorait idézve:
„S
nyögte Mátyás bús hadát / Bécsnek büszke vára.”
Ezredéves magyar
történelmünknek igaz, hogy voltak dicső fejezetei, de küzdelmes, sőt
szégyenletesen sötét időszakai is, amikor hatalmi érdekek, emberi ambíciók, a
keresztyénség eszmeiségéhez méltatlan erők hálójába került az egyház. Ma már
tudjuk, nem véletlenül történt a tatárdúlás. Himnuszunk szavai emlékeztetnek
bennünket Isten ellen elkövetett vétkeink és bűnein következményeire:
„Hajh, de bűneink miatt / Gyúlt
harag kebledben, / S elsújtád villamidat / Dörgő fellegedben… Most rabló mongol
nyilát Zúgattad felettünk…” Majd az ország három részre való szakadását okozó
150 évig tartó török hódoltság keserves időszakára emlékeztet, amikor így
folytatja: „Majd töröktől rabigát / Vállainkra vettünk. / Hányszor zengett
ajkain / Ozmán vad népének / Vert hadunk csonthalmain / Győzedelmi ének!”
Hiába küzdött a közel 400 évig
tartó Habsburg elnyomás ellen Báthory, Bethlen, Thököly, Rákóczi, majd Kossuth
és Petőfi. Nekünk úgy tűnik Mohács, Világos, Trianon kellett, hogy végre
tudomásul vegyük Isten igéjét, ami nem hiába figyelmezett így: „Az
igazság felmagasztalja a nemzetet, a bűn pedig gyalázatára van a népeknek.”
(Péld. 14:34) Istennek úgy tűnik, néha ostort kell a kezébe vennie, hogy az ő
nevében kufárkodó névleges keresztyéneket kiűzze templomából és megtisztítsa
népét a hamis vallásosság képzetétől.
Isten ezen fájdalmas események
által készített elő sok esetben lelki ébredést, megújulást a magyar nép
életében. Így emlékezünk örömmel a reformáció nemzetünket küldetésére
ráébresztő korszakára, a magyar nyelvre lefordított biblia életeket
megváltoztató erejére. A hazánkban 500 évvel ezelőtt elinduló anabaptista
mozgalomra, majd a közel 420 évvel ezelőtt nyomába lépő újkori baptista világmisszió
áldásos hatásaira. Itt Magyarországon a 19. században kibontakozó evangéliumi
ébredési mozgalmak, köztük a baptista misszió nem ismert sem nyelvi, sem
politikai, sem kulturális határokat. Valljuk, hogy baptista közösségünk, a
magyar egyetemes keresztyénség részeként itt a Kárpát-medencében történelmi
küldetést kapott a királyok Királyától és az urak Urától, amiért nagyon hálásak
vagyunk.
Trianon átkos öröksége
Az államalapítás ezer éves
történelme kapcsán még valamiről őszintén beszélni kell és ez Trianon átkos
öröksége. Magyarország nemzeti létében való megmaradásának eddigi legnagyobb
kihívását a 20. században élte meg. A közel 400 éves Habsburg elnyomásnak véget
vető I. Világháború és az azt lezáró „békediktátum” hazánk számára szinte
megsemmisítő csapást jelentett.
Mindörökre összetartozunk! |
A nemzeti dráma 1918-ban
Károlyi Mihály „vörös gróf” dicstelen hatalomváltásával kezdődött. A
tehetségtelen és kormányzásra alkalmatlan önjelölt uralkodó, első intézkedései
között a hazaárulás szintjére süllyedve országunk határait tette először is
teljesen védtelenné. Rövid tündöklését a Moszkvából hazaküldött köztörvényes
bűnözőkből megalakult „lenin-fiúk” egyház és nemzetellenes Tanácsköztársaságnak
nevezett vörös diktatúrája követte.
A nyugat számára kezdettől
fogva szalonképtelen „bolsevista” kormányzattal, a Párizs melletti Trianonban
összeülő nagyhatalmak két éven keresztül tárgyalni sem akartak. Sőt a
magyarországi zűrzavaros vörös uralom letörésére a szomszédos szláv-román
népeket mozgósította, akik antant-barátaik megbízását túlteljesítve
Magyarország teljes megszállását és megsemmisítését tervezték. A közel két évig
tartó bolsevista rémuralomnak köszönhetjük tehát Trianont, benne országunk
területe kétharmadának és magyar lakosság egyharmadának elvesztését. Az
elhibázott "békediktátum" pedig eleve kódolta a következő világégést,
melynek nagy vesztese ismét magyar hazánk volt.
A II. világháborút követő 40
éves szovjet (orosz-ukrán) megszállás még ennél is katasztrofálisabb helyzetet
teremtett. Az 1948-tól egészen 1989-ig regnáló, szovjet tankok árnyékában
létrejött nemzet- és keresztyénellenes, ateista eszmerendszer „vörös inges”
vezetői olyan rendőrállamot működtettek évtizedeken keresztül, akik az
egyházakat és bennük a kollaborációt visszautasító, hitükhöz és
meggyőződésükhöz hű közösségeket tekintették első számú ellenségeiknek.
Nemzeti hőseinek szoborcsoportja Budapest szívében, a Hősök terén |
Az 1956-os szabadságharcot
megtorló ÁVH-s pribékek szellemi utódai 2006-ban ugyanúgy szétverették 50 évvel
később a forradalom áldozataira emlékezők tömegét, mint ahogy azt annak idején
jogelőd "elvtársaik" tették. Hogy milyen súlyos erkölcsi és
nemzetgazdasági csődtömeget hagyott maga után ez a nemzetellenes,
multinacionális érdekeket kiszolgáló „balkezes” korszak, azt napjainkban is
súlyos teherként érezzük. Történészekre vár a múltfeltárás nem könnyű feladata,
hogy világosabb képet kapjunk erről a lelkeket megnyomorító sötét korszakról…
Ezer esztendővel ezelőtt
István királyunk keresztyén alapokra helyezte országunk eszmerendszerét.
Napjainkban új lehetőségek kapujában állunk. Imádkoznunk kell hazánk mindenkori
vezetőiért, hogy ki tudják vezetni népünket a már egy évszázada lefelé tartó
spirálból. Nemzeti fohászuk a Himnusz záró sorai álljanak itt befejezésül: "Szánd meg, Isten, a magyart /
Kit vészek hányának, / Nyújts feléje védő kart / Tengerén kínjának. / Bal sors akit
régen tép, / Hozz rá víg esztendőt…!”
Úgy legyen! Ámen.
Dr. Mészáros Kálmán
egyháztörténész