A KÁRPÁT-MEDENCÉBEN HITHŐSÖK NYOMÁBAN A FELVIDÉKEN NAGYLÉVÁRD, ÓSZOMBAT, BERENCS VÁRA ÉS KÖRNYÉKÉN
Szabadtéri szentmise az anabaptista habán kápolna udvarán
Egyháztörténeti tanulmányuton jártunk a Felvidéken, a hajdani Magyar Királysághoz tartozó Pozsony-vármegye északi területén fekvő Nagylévárdon mintegy 30 teológus hallgatóval és gyülekezeti fiatal érdeklődővel 2022. július 3-án. Ezen a településen és környékén több tízezer hazájukból elűzött menekült keresett menedéket a reformációt követő időszakban.
Az első anabaptista igehirdetők Wittenbergből érkeztek a Felvidékre 1523 évektől kezdődően. Elsősorban azokat a huszita településeket keresték fel Morvaországban és Magyarországon, ahol a reformációt megelőzőleg is a huszita bibliát olvasó és értékelő lelki közösségek működtek.
Tömeges méretekben 1546 után érkeztek a Rajna folyó környékéről, azok a Svájcból és Németországból idemenekülő anabaptista/habán telepesek, akik átmeneti védelmet kerestek a Magyar Királyság észak-nyugati területén. Magasan képzett szakmai és erkölcsi tartásuk miatt kezdetben a felvidéki magyar főnemesek és fejedelmek megbecsülésben részesítették őket.
Habán utódok a hálaadó szentmise résztvevői között
A jeruzsálemi ősegyház példáját követő, vagyonközösséget gyakorló anabaptista habánok különböző szakmák szerint csoportosuló udvarházak hálozatát hoztak létre és működtettek. A felnöttkori hitvalló keresztséget valló protestáns anabaptista habán udvarházak középpontjában a kápolna állt, ahol a gyermekeiket 6 éves kortől irásra és olvasásra tanították a Biblia szövege alapján.
Történelmi megemlékezés az 1760-ban épült anabaptista habán kápolnában
Mindaddig békességben élhettek itt Észak-Magyarországon, amig a hazánkat megszálló osztrák/hasburg uralkodók az anabaptista habánokat vallásüldöző törvényeikkel el nem üldözték innen. Többségük Erdélybe telepedett meg Bethlen Gábor fejedelemsége idején, aki 1622-ben vallásszabadságot és adómentességet biztosított számukra.
Habán családot ábrázoló korabeli rézkarc
Akik a Felvidéken maradtak, azokat 1767 után Mária Terézia osztrák császárnő kegyetlen vallásügyi rendeletét követően kötelező módon rekatolizálták és visszakényszerítették a katolikus egyházba. Ettől kezdve anabaptista hitüket csak titokban gyakorolhatták.
Különös, hogy erre az "eredményes" rekatolizációra évente egyszer szabadtéri hálaadó szentmisével és vásári búcsúval emlékezik a valamikori anabaptista kápolna udvarán a helyi katolikus egyház.
Ószombat, a valamikori anabaptista habán püspökség székhelye
Évekkel ezelőtt elhatároztuk, hogy a valamikori anabaptista habánok öltözékét magunkra öltve megjelenünk a misén és azt követően az egykori kápolnában szolíd megemlékezést tartunk az elűzött hitelődeinkre emlékezve, néhány lelki ének kiséretében.
Megemlékezés a protestáns gályarabok várbörtönének cellája előtt
E nemes hagyományt ebben az esztendőben is megtartottuk. Meglátogattuk a habán udvar épületeit, műhelyeit, múzeumát, szabadtéri szinpadon bemutatott kultúrális értékeiket.
Ezt követően utaztunk tovább Ószombat településre, a hajdani anabaptista püspökség székhelyére. Itt is nagyszerű kiállítás, helyrehozott habán épületek, harangtorony, vizimalom és kápolna várja a múlt értékeit becsülő érdeklődőket.
Baptista teológiai hallgatók Berencs várában a protestáns gályrabok emlékműve előtt
Tanulmányutunk Berencs várában végződött, ahol a hajdani protestáns lelkészeket vetették várbörtönbe és vitték sok embertelen kinzások után innen tovább azt a még letben maradt 40 bibliai meggyőződéséhez ragaszkodó hitvalló lelkipásztort gályarabságba az Adriára. Emlékük legyen áldott! Soli Deo Gloria!
A mellékelt film segítségével az anabaptista habánok nyomába szegődhetünk a Pozsony megyei Nagylévárdon, Ószombaton és Berencs várában.
Mészáros Kálmán
egyháztörténész
2022. február 1., kedd
Örségváltás a Baptista Teológiai Akadémia élén
A Kossuth Rádió
riportja Dr. Mészáros Kálmánnal, a BTA új rektorával.
A mikrofonnál
Bodó Mária a rádió műsorszerkesztője:
2021. november 1-től új rektor
vezeti a Baptista Teológiai Akadémiát. Dr. Mészáros Kálmán immár harminc éve
tanára az intézménynek. Két évtizede egyben az Egyháztörténeti tanszék vezetője
is. Lelkipásztorként is szolgál, jelenleg a Budapest Kispesti Baptista
Gyülekezetben. Korábban pedig három cikluson át – 2000 és 2012 között – a
Magyarországi Baptista Egyház országos elnöke volt. Az akadémia élén Dr. Almási
Tibort váltotta, aki több mint két évtizeden át vezette az intézményt. Most
pedig köszöntöm a stúdióban Dr. Mészáros Kálmánt, a Baptista Teológiai Akadémia
frissen kinevezett, új rektorát.
– Önt
több évtizedes kapcsolat köti az intézményhez és az akadémiához. Negyven évvel
ezelőtt Ön is itt vette át a diplomáját, harminc éve tanára az Akadémiának. És
elmondható az is, hogy a rektori kinevezéssel – talán mondhatjuk azt, hogy –
édesapja nyomdokaiba is lépett.
Valóban nekem ez az intézmény az „alma máterem”. El kell mondanom, hogy tényleg szívem-lelkem benne volt eddig is az oktatásban, tanításban. Istentől én két elhívást kaptam: a lelkipásztorit és a tanítást. S mind a kettő szívem közepe. Tehát mind a kettőhöz nagyon elkötelezetten próbáltam közelíteni, és az elhívásnak megfelelni. A lelkipásztori képzésem igazából már a családban elkezdődött. Édesapám is lelkész volt, sőt tanára is volt ennek az intézmények – akkor őt még dékánnak hívták -, aki nyolc éven át vezette az intézményt. Akkor még álmomban sem gondoltam, hogy szinte minden területen nyomába kell majd szegődnöm.
Meghatározta a
későbbi érdeklődési körömet családi otthonunk könyvtára. Édesapám is lelkipásztor
és egyháztörténész volt, úgy hogy szabadidőmben mindig ezeket a történelmi
írásokat olvasgattam én magam is, természetesen Biblia mellett. Mert a fő
tantárgyam minden időben azért a Szentírás volt és mindmáig az is maradt. Természetesen
a hit világához kapcsolódó tudományágak mindig nagyon érdekeltek. Azt is el
kell mondanom, hogy amikor életpályám különböző szakaszában új kihívások előtt
álltam anélkül, hogy erre különösképpen törekedtem volna, mindig úgy kaptam
egyes szolgálati területre a meghívást, hogy mások láttak inkább alkalmasnak
arra. Magam sokszor méltatlannak és alkalmatlannak tartottam egy-egy újabb
megbízatás betöltésére, de Isten mindig meggyőzött és csodálatosan megtartott a
nehézségek között. Ő segített át életpróbáló kríziseken és adott győzelmeket. Igyekeztem
mindig felnőni a feladataimhoz, bár mindvégig tudtam, hogy egyedül Isten tehet
bennünket alkalmassá, amennyiben ő jelöl ki és ő helyez bizonyos pozíciókba.
Ennek nyomán tapasztalja meg az ember Isten gondviselő kegyelmét, aki hitet,
bátorságot, ismeretet és kellő erőt is ad Szentlelke segítette által. Ha az Ő
vezetésének engedünk, döntéseinket Isten áldása kíséri.
– Említette
korábban nekem, hogy egykor Önt azért nem vették fel az egyetemnek arra a
szakra, amire szeretett volna jelentkezni, merthogy lelkészcsaládból érkezik. Ennek
fényében – az életének érdekes fordulata, hogy – Önt most rektorrá nevezték ki.
Igen, így
történt. Akkor még Pécsett voltam diák és minden álmom az volt, hogy történelem
tanár legyek. Fel is készültem erre rendesen. A felvételin azonban olyan
kérdést kaptam, ami a világnézetemre utalt. Miután elmondtam, hogy én Istenben hívő
és templomba járó ember vagyok, a felvételi bizottságnak nem volt több kérdése.
Azt mondták, hogy erre a pályára, ezzel a világlátással én nem leszek alkalmas.
Később azt közölték velem, hogy végül is „létszám fölötti” lettem, ezt ugyanis nem
kellett nagyon megindokolni.
Később tudtam
csak meg, hogy a történelem-tanítás egy védett terület volt a kommunizmus és a
szocializmus istentagadó világában. Csak olyanokat alkalmaztak ezen a pályán,
akik ideológiailag egyetértettek az akkori ateista rendszerrel. Ez akkor mélyen
elszomorított, később viszont örültem annak, hogy nem kényszerültem olyan
pályára, ami a lelkiismeretemmel nem egyezett volna.
Némi egészségügyben
eltöltött munkásesztendő eltöltése után jelentkeztem a Teológiára. Miután
felvettek, azonnal behívtak kétéves katonai szolgálatra. Az egy kemény világ
volt akkoriban. Érdekes meglepetés volt
viszont számomra, hogy ebbe a katonai munkatáborba vezényelték azokat a
különböző felekezetek szemináriumaiban tanuló teológus lelkészjelölteket, akik
hozzám hasonló módon kellett megszakítaniuk tanulmányaikat hadkötelezettségük
letöltése miatt. Később nagy hasznát vettem azoknak a testvéri ökumenikus
kapcsolatoknak, aminek az alapjait a katonaság évei alatt ismerhettem fel. Ez a
baráti felekezetközi kapcsolatrendszer, amit ott átéltem, végig kísérte aztán egész
lelkipásztori pályámat.
Akkoriban tehát
nem lehettem történelem tanár, Isten azonban új ajtókat nyitott előttem
hittudományi tanulmányaim végzése során, így később mégis csak tanár lehettem,
mégpedig a legfőbb tudományág a hitismeret oktatója, és tanítója a
lelkipásztori elhívásom mellett. A lelkipásztori és tanári pálya teljesen betöltötte
az életemet mindezidáig, és mondhatom, hogy nagyon hálás vagyok Istennek ezért
a különösen szép életútért, amit nekem ajándékozott. Így tekintek vissza hálaadással
a negyven éves lelkipásztori múltamra, a harminc éves tanári pályámra, az
egyházban betöltött különböző felelősségteljes megbízatásokra, amelynek nem
csak terhét, hanem sok örömét is átélhettem, hogy mindeközben tovább adhattam
azt a legfőbb ismeretet, hitet, lelkiséget, amit én is Istentől ajándékba
kaptam.
– Éppen
erre szerettem volna rákérdezni, hogyha valaki három évtizede tanít, mi az, ami
olyan fontos még ma is az Ön számára? Miért lett az egyik fő hívatása pont ez a
terület?
Én azt
gondolom, hogy akik ezen a pályán dolgoznak, és Isten hívta el őket, és
állította egy fontos őrhelyre, azokat egy belső tűz járja át és hajtja úgy, ahogy
azt az apostol is írja: „...amit láttunk,
amit hallottunk, amit kezeinkkel megérintettünk, az élet igéjét, írjuk, mondjuk
nektek is, hogy a ti örömötök teljes legyen.” (1Jn 1,1-4) Tehát
gyakorlatilag ez az örömátadás, és ez a reménységátadás, amivel megbízott engem
Isten új életpályám kezdetén, ezt a kincset kívánom a jelenben másnak is
továbbadni.
Különös dolog
a Teológián megtapasztalnom azt, hogy amikor az első évben megkérdezem
diákjaimat, hogy ki az, aki szereti a történelmet, általában azt mondják, hogy
ők nem. Nagy győzelemként élem viszont meg, amikor az év végén odajönnek
hozzám, és azt mondják, hogy eddig nem szerettem a történelmet, de mióta Önt
hallgatom, és a bibliai történelmi összefüggéseket megláthatom, azóta
kimondottan érdekel a Biblia világa, és kíváncsian kutatom és utána olvasok,
mert ezeket az ismereteket még soha nem hallottam ilyen összefüggésekben. Tehát
az a legnagyobb örömem, amikor áttörhetem a közömbösség falát, és felfigyelnek hallgatóim
úgy a bibliai történelem csodálatos világára, épp úgy, mint a hozzá kapcsolódó hittudomány
ágak titkaira.
Örömmel
tapasztalom azt is, hogy az egyháztörténelmi ismereteken túl szélesebb látószögben
kezdik figyelni a világ eseményeit, ami gazdagítja világnézetünket, tisztázza
világlátásunkat. Ebben a bonyolult jelenkorban, amiben élünk, úgy a politikai,
gazdasági és egyéb csődök és csalódások közepette, nincs más szilád alap,
kifogyhatatlan fényforrás, mint amit az Istenben való hit és reménység nyújthat
az ember számára, amit az Ige táplál és a Szentlélek erősít meg bennünk. Annál
nagyobb öröm nincs, mint amikor az Istentől kapott szó, másban lángra lobban, továbbadhatóvá
válik és a hallgatókban is visszhangra talál.
–
Rektorként milyen tervekkel vette át az intézmény vezetését? Hogyan látja Ön a
Baptista Teológiai Akadémia jövőjét? Mik azok a szempontok, amikre nagyobb hangsúlyt
szeretne fektetni a továbbiakban?
Álmomban sem
jutott eszembe korábban, hogy én valaha ennek az intézménynek a vezetője leszek.
Életem során mindig azt a meghívást, felkérést fogadtam el, ami éppen következett,
de őszintén mondom, ez nem szerepelt a terveim között. Most, hogy egyházunk
vezetése, minden szinten, ezzel egyetértve teljes egységben erre a szolgálatra
felkért, komoly imádságom tárgyává tettem, hogy amennyiben ez Isten akaratával
megegyezik, adjon erőt és bölcsességet arra, hogy ezt a küldetést
maradéktalanul betöltsem.
Nekem a
hittudományok művelése, benne a lelkészképzés a szívem közepe. Amit negyven
évvel ezelőtt én is úgy kaptam példás életű tanáraimtól annak idején a
Teológián, az egy életre elkísért. Nemcsak a lexikális ismeret elsajátítása a
fontos szerintem ezekben az években, hanem az a szellemiség, az a lelkület, az
a mester-tanítványi testvéri közösség, amit együtt átélhetünk, ami a mennyei
üzenetet megértésében és megélésében tapasztalható. Amit nemcsak száraz
ismereteknek a tanítását és továbbadását jelenti, hanem a magánéletünk, a
családi életünk, a társadalmi szerepvállalásunk, szellemi karakterünk alakításában,
formálásában is megnyilvánul. Szeretném, ha ez biblikus szemlélet jellemezné még
inkább lelkészképzésünket, oktatói munkánkat.
Éppen ezért, már
a felvételi pillanatában igyekszem meggyőződni a jelölt elhívásáról, hogy akik
erre a területre szeretnének jelentkezni, és iskolánkban tanulni, azok valóban Istentől
kapták-e az elhívásukat és ez alapján szeretnének felkészülni a küldetésük
hűséges betöltésére. Annál nagyobb örömöm nincs, mikor ezt a szándékot látom a
felvételre érkezők tekintetében és ezt tapasztalom tanulmányaik során is.
Jelenleg 550
diákja van összesen Teológiánknak. Érdekes megtapasztalnunk, hogy hallgatóink
többsége nem baptista hátterű. Ez a tény lehet, hogy némelyeket megrémít,
másokat meg örömmel tölt el, mint ahogy engem is, mert ez azt bizonyítja, hogy erős
lelki vonzása van Teológiánknak. Évek óta az a tapasztalatunk, hogy más
felekezetek tagjai is bátran jelentkeznek hozzánk, mert az itt végzett
hallgatók valószínű jó hírét viszik iskolánknak. Mi természetesen – ezt
őszintén mondom –, senkit nem akarunk áttéríteni az itt töltött évek során.
Határozott célunk viszont az, hogy Istenhez térjenek meg az abszolút Igazságot
kereső emberek. Ez bizony nagy különbség az indítékok között! Tehát nem
felekezetünkbe igyekszünk halászni embereket, hanem Istenhez szeretnénk
közelebb vinni bárkit is, aki őszinte szívvel Őt keresi. Persze nem egyszer
történt már olyan csoda, hogy magát ateistának valló hallgató, aki „csak”
tanulni kívánt iskolánkban, menetközben megtért és azóta már elkötelezett
keresztényként másokat is Isten követésére bátorít.
– Vannak-e
olyan tervei, amelyeket Ön rektorként kitűzött maga elé, amelyekre szeretne
további hangsúlyt fektetni minezeken túl?
Őszinte légkör
kialakítása, a bizalom, a tekintély, Isten Igéje tekintélyének helyreállítása a
célom. Korábban is hiszem, hogy minden vezetőnek ez volt az alapvető célja, aki
ebbe a pozícióba került. Egy 25 éves korszak zárult le intézményünkben az
elmúlt ősszel, és én hiszem, hogy Isten most egy új korszakot nyitott előttünk.
Azt gondolom, hogy a legfontosabb dolog ebben az én szemem előtt is, hogy
becsületesen megálljak Isten színe előtt, „tiszta kezeket felemelve” –
ahogy a Biblia mondja (1Tim 2,8) –, hogy erőm teljességével és őszinteségével
és szeretetével helyt tudjak állni ebben megbízatásomban. Mindenek előtt, Istennek
szeretnék először is engedelmeskedni mindenben, ezzel együtt jó lelkiismerettel
igyekszem megállni megbízóim, így a közösségem tagjai előtt is, akik most engem
jelöltek erre a feladatra. Az a vágyam, hogy ne kelljen bennem csalódniuk…
Az interjú képre kattintva hallgatható meg:
*
Mészáros Kálmánnal, a Baptista Teológiai Akadémia új rektorával
készített riport, 2021. december 17-én hangzott el a Kossuth Rádió „Az Úr
közel” Baptista vallási félóra c. adásában
Raoul Wallenberg-díjat kapott Kissné Balázs Barbara a Baptista Teológiai Akadémia hallgatója
Mint a Baptista Teológiai Akadémia rektora örömmel vettem részt intézményünk hallgatója, Kissné Balázs Barbara családsegítő, az Élet Menete aktivistája, a Wallenberg-díj ez évi jelöltjének, a Rumbach Sebestyén utcai zsinagógában 2022. január 25-én megtartott díjátadó ünnepségén.
A díjazott Kissné Balázs Barbara férjével, Kiss Kálmánnal.
Balról a BTA képviseletében Balla Péter gazdasági főigazgató és
Dr. Mészáros Kálmán rektor
Az ünnepséget Dr. Sebes József, a Raoul Wallenberg Egyesület elnöke nyitotta meg. A bevezető ismertetésben elhangzott, hogy: „A Raoul Wallenberg-díjat azzal a céllal alapították meg, hogy etikai mércét és példát állítson a magyar társadalmi- és politikai közélet elé. A díj azon személyek, szervezetek áldozatos munkáját, emberi, közösségi magatartását ismeri el, akik tevékenységükkel, életútjukkal példát mutatnak embertársaiknak a Magyarországon hátrányos helyzetben élők, diszkriminációt elszenvedők érdekében, az emberi és állampolgári jogok törvényekben biztosított érvényesítésében kifejtett tevékenységükkel.”
KISSNÉ BALÁZS BARBARA LAUDÁCIÓJA:
"Az Élet Menete Alapítvány 2004-es megalapítása óta számíthat Kissné Balázs Barbara odaadó önkéntes munkájára a hét minden napján. Barbara az alapítvány összes jelentős programjában szervezőként, csoportvezetőként, oktatóként részt vesz, kiemelkedő figyelmet szentelve a roma fiatalokat célzó programjainkra. Ennek köszönhetően vált Barbara az alapítvány roma holokauszttal foglalkozó projektjeinek vezetőjévé.
Számtalan csoportot vezetett már Auschwitz-Birkenauban a nemzetközi roma holokauszt emléknap alkalmából. Roma csoportokat szervez és tárlatvezetést tart nekik az alapítvány vagon kiállításánál. Az alapítvány roma holokauszttal foglalkozó vándorkiállítását számos iskolába, roma közösségbe juttatta már el. Barbara az alapítványnál végzett önkéntes munkája mellett szociális munkásként dolgozik.
Férjével, aki teherautósofőr, szabadidejükben az országot járva juttatnak el adományokat a mélyszegénységben élő roma közösségekhez, és a rászoruló családokhoz. Létrehozott egy Facebook csoportot, amelyen keresztül azokon a rászorulókon próbál segíteni, akikkel munkája során kapcsolatba kerül Gyűjtéseket szervez, adományokat juttat el rászorulóknak.
Elkötelezett harcosai mindenféle diszkriminációnak, lévén mindketten roma származásúak, pontosan tudják hogyan lehet oktatni a roma fiatalokat, és bevonni őket is a munkájukba. Barbara a Baptista Teológiai Akadémián szerzett diplomát." – ismertette a díjazott életútját Gordon Gábor Az Élet Menete Alapítvány vezetője.
A díjazásról a Raoul Wallenberg Alapítvány, a Raoul Wallenberg Egyesület, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium és a Külügyminisztérium képviselőiből álló bíráló Bizottság döntött. A díjat az Auschwitz – Birkenau haláltábor 1945. január 27-én történt felszabadulásának emléknapjához közeli időpontban osztják ki.
Döbbenetes és fájdalmas emlékként gondolok én magam is vissza, az egyik tanulmányutunkra, amit Barbara szervezett Akadémiánk hallgatói számára. A lengyelországi Auschwitz-Birkenau haláltábor borzalmai, a zsidó, cigány és más kisebbségek diszkriminációjáról, minden joguktól, méltóságuktól és életüktől megfosztott honfitársaink emlékét soha nem szabad elfelejtenünk, annak mementóit őriznünk kell. Szüksége van e fájdalmas emlékezésre minden korosztálynak, hogy ez soha ne ismétlődjék meg a jövőben!
A díjazott életére, további munkásságára, családjára és tanulmányaira, intézményünk nevében is Isten áldását kívánjuk!
Az elmúlt év őszén volt 30
éve, hogy négy és fél éves lelkipásztori szolgálat után 1990. őszén elbúcsúztunk
a Clevelandi Magyar Bethánia Baptista Gyülekezettől és visszatértünk
Magyarországra. Ez a kerek évforduló alkalmat ad arra, hogy felidézzem az
Amerikában töltött külmissziós esztendők néhány meghatározó eseményét
Cleveland az amerikai magyarság fővárosa az Erie-tó partján
Emlékszem, hogy milyen izgalom
töltött el bennünket, amikor többszöri megszólítás után kézbe vettük a
gyülekezet hivatalos meghívólevelét és sok imádság és lelki felkészülés után
1986. kora tavaszán elindultunk az új világ felé.
A Vadász és Mészáros
házaspárt Dr. Udvarnoki Béla tiszteletbeli elnök bocsátotta ki a magyarországi
missziómezőre.
Akkor még nem tudtam, hogy a
gyülekezet pásztorolása mellett a „A Kürt” című evangéliumi havilap
szerkesztésének feladatát is vállalnom kell majd. Nem volt könnyű az indulás,
de a folytatás sem. Hiszen clevelandi gyülekezetünk tagjainak többsége
ugyancsak a ’80-as évek derekán vándorolt ki Erdélyből és együtt kerestük az új
hazába való beilleszkedés lehetőségeit.
A clevelandi közösségnek nehéz
kihívással kellett ezekben az években szembenéznie, hisz a létszámában egyre
növekedő gyülekezetünknek akkoriban nem volt imaháza. Hosszú évekig a
prédikátorlakásban jöttünk össze zsúfolt körülmények között. Hála Istennek a
kedvezőtlen körülmények ellenére lendületesen folyt a lelkimunka úgy az egyre
nagyobb számú gyermeksereg és növekvő ifjúság körében épp úgy, mint Cleveland
nagyváros magyar származású lakóinak körében.
Az
Észak-Amerikai Magyar Baptista Szövetség 83. évi konferenciáján 347 küldött és
magyar anyanyelvű érdeklődő vett részt Clevelandban.
Abban az időben a gyülekezet
anyagi helyzete elég kilátástalannak tűnt, hiszen a növekvő tagság többségében
újonnan bevándorló testvérekből állt. Így is nagy áldozatot vállaltak a
gyülekezet missziójának támogatásából saját egzisztenciájuk megteremtése
mellett.
Ezt
még nehezítette az a tény is, hogy az amerikai magyar baptisták között korábban
kialakult nézetkülönbségek és feszültségek miatt megosztottság alakult ki, amit
lelki módon igyekeztünk kezelni és a megbékélést munkálni. Istennek legyen
hála, hogy imádságainkat meghallgatta az Úr, és Ő adott lépésről lépésre olyan
megoldásokat, amiket korábban szinte elképzelni is alig mertünk.
Istentiszteleteink
látogatottsága egyenletesen emelkedett ezekben az években, nemcsak az Erdélyből
érkezők, de a Cleveland városában élő, korábban elmaradt gyülekezeti tagok újra
csatlakozása által. Ebben nagy segítséget jelentettek azok a személyes
látogatások, gyülekezeti szolgálatok és közös kirándulások. amik egyre
közvetlenebbé tették a gyülekezeti közösség légkörét. A gyülekezetnövekedéshez
hozzájárult a clevelandi központtal működő, Berta László által vezetett Classic
Printing Corporation magyar nyomda és Bocskai Rádió missziójába való tevőleges
bekapcsolódásunknak is.
Igehirdetés a clevelandi imaház szószéken
Isten kegyelmének
köszönhetően, közel egy évtizedig tartó "pusztai vándorlás" után a
clevelandi templom ügyében is komoly fordulat történt. Találtunk ugyanis egy
egyszerű külsejű, minden szükséges berendezéssel felszerelt, 150 ülőhelyes,
használaton kívüli templomot a városunk egy, a közlekedés szempontjából sokkal
kedvezőbb pontján.
Utólag is érdekes adat, hogy
az eredetileg 95 ezer dolláros árat sikerült 75 ezerre lealkudnunk. Legelőször
40 ezer dollárt kellett lefizetnünk, a fennmaradó összeget (35.000 dollárt)
pedig az eladó kölcsönözte 10 évre, 11 %-os kamattal. A gyülekezetben óriási
volt a lelkesedés, igyekezett mindenki a templom vásárlására korábban
felajánlott ígéretet teljesíteni, sőt egyesek annál többet is adtak.
A clevelandiak példamutató
áldozatkészsége mellett az amerikai és kanadai magyar testvérek összefogása is
nagy segítséget jelentett. Az ünnepélyes megnyitóra 1988 november 26-án került
sor, melyre többszázan érkeztek Amerika és Kanada minden pontjáról.
Az átadás után nem sok idővel
történelmi jelentőségű konferenciának is helyet adhatott a clevelandi
gyülekezet új kápolnája. 1990. július 13-15. között ugyanis tíz éves különállás
után ezen a konferencián egyesült az Amerikai Magyar Baptista Szövetség és az
Amerikai Magyar Baptisták Konferenciája.
Emlékezetes pillanatok voltak,
amikor az egyesített szövetség vezetői és jelenlévő résztvevői kéz a kézben,
hosszú idő után egymást ismét átölelve kérték Isten gazdag áldását a további
közös szolgálatra. A három napos konferencián 347 fő vett rész a kisgyermekeken
kívül.
Úrvacsorai közösségben erősítettük
meg a Krisztushoz és egymáshoz való
tartozás egységét és szövetségi hűségét
Jelenvolt az az egyesített
szövetség teljes lelkipásztori kara, így Dr. Udvarnoki Béla
tiszteletbeli elnök (Murfreesboro), Dr. Haraszti Sándor tiszteletbeli
elnök (Atlanta), Kulcsár Sándor elnök (New York), Oláh Lajos
alelnök (Torontó), Vadász János (Los Angeles), Lőrincz István
(Chicago), J. Marshall (Bridgeport) Novák József (Los Angeles), Dr.
Héthalmi Páth Károly (Los Angeles), Dr. Herjeczki Géza (Detroit) és Mészáros
Kálmán (Cleveland) az Evangéliumi Hírnök és a Kürt havilapok
társszerkesztői, valamint vendégként ifj. dr. Kovács Géza (Budapest) és Megyesi
József (Nagyvárad).
Megható emlék marad számomra,
amikor Dr. Udvarnoki Béla, a szövetség 93 évében járó tiszteletbeli elnöke az
ünneplő közösség elé hívta a Vadász és a Mészáros házaspárt, hálát adva az
addig Amerikában végzett munkákukért és Isten áldást kívánta rájuk, mint akik
az amerikai szövetség „külmisszionáriusaiként” térnek vissza a jövőben
Magyarországra és az anyaországban folytatják lélekmentő szolgálatukat.
Ezekben az években -
családommal együtt – valóban szívügyünkké vált az amerikai magyar baptisták
missziómunkájának segítése és felvirágoztatása. 1990 nyarán viszont sorsfordító
helyzethez érkeztünk. A mi eredetileg 4 évre szóló gyülekezeti meghívásunk
ebben az esztendőben lejárt. El kellett határoznunk, hogy a továbbiakban végleg
itt maradjunk-e Amerikában, vagy az óhazai égető lelkipásztorhiányt figyelembe
véve, ismét visszatérjünk a külmisszióba kibocsátó magyarországi hittestvéreink
közé.
Az ,,adós levél" elégetésének emlékezetes
pillanatai
Hadd idézzem föl a gyülekezeti
tanácskozás akkor feljegyzett néhány mondatát: „A gyülekezet tagjai
egyenként álltak fel, és arra kértek bennünket, hogy ha lehet, ne hagyjuk őket
itt a nyáron, hanem hosszabb időre maradjunk, a többség szerint végleg…
Kérésüket azzal indokolták, hogy szerintük egy közeli prédikátorváltás ismét
megtörné a gyülekezet eddigi egyenletes fejlődését, és akadályozná a
templomvásárlás, illetve az új imaházba való beilleszkedés folyamatát.
Ezt követően a testvérek 100
%-os szavazattal clevelandi szolgálatunk „korlátlan ideig" való
meghosszabbítása mellett döntöttek. Megköszöntem a gyülekezet egységesen
megnyilvánuló bizalmát, de fenntartottam azt a választási lehetőséget, hogy
clevelandi szolgálatunk végső határidejére vonatkozóan Isten határozott
vezetését kérve később döntsünk…”
Isten végül úgy vezetett
bennünket, hogy a székesfehérvári gyülekezet meghívását elfogadva 1990 őszén
hazatértünk az anyaországba. A helyi clevelandi gyülekezet sorsa is kedvezően
alakul. Az éppen Amerikába látogató Megyesi József nagyváradi (Erdély)
lelkipásztor vette át a gyülekezet ideiglenes pásztorolását dr. Fazekas László
testvér megérkezéséig.
Hazatérésünk előtt azonban
volt még egy nagyon emlékezetes aratási hálaadó ünnepély Clevelandban augusztus
5-én, amelyen egyúttal a lelkipásztor családjának búcsúztatása is megtörtént.
Erdélyi és régi magyarországi szokás szerint aratást, a gabona betakarítását
ünnepeltük, de a gazdag lelki aratást is számba vettük.
„Isten áldjon míg viszont látunk”
búcsúzás pillanatai mindhalálig hűséges feleségemmel +Gyöngyvérrel, a háttérben
Herjeczki Géza, Kulcsár Sándor és Megyesi József lelkipásztorokkal
Hálát adtunk az új kenyérért
és a bőséges lelki aratásért is. Vendégeink is voltak szép számmal. New
Yorkból, Torontóból és Detroitból is átjöttek testvéreink, hogy velünk együtt
ünnepeljenek. Lelkipásztoraik, Kulcsár Sándor, Oláh Lajos és dr. Herjeczki Géza
a szolgálatokba is bekapcsolódtak.
A templomvásárlás céljából 30
évre felvett és néhány hónapon belül ki is fizetett kölcsön "Adós
levelének" elégetésére is ekkor került végül sor. (Amerikában ma is az a
szokás, hogy templomépítésre, vagy vásárlásra felvett jelzálogkölcsön esetén,
annak kifizetése után ünnepélyes keretek között elégetik az u.n „Mortgage
Paper” okmányt.)
Az Amerikai Magyar Baptista Szövetség konferenciájának résztvevői a clevelandi gyülekezet temploma előtt.
Megható pillanatok voltak,
amikor a jelképesen oltárra helyezett és gyertyával meggyújtott adóslevél
ellobbanása után a gyülekezet lelkipásztora és elöljárói – Kiss Sándor,
Csompó András, Nagy Sándor, Dr. Kovács Vilmos, Modi Benjamin, Forrás Ede -
ünnepélyes keretek között adtak hálát azért a kegyelemért, amit gyülekezetünk
ilyen módon is megtapasztalhatott.
Mint búcsúzó lelkipásztor
elsősorban arra az áldozatra mutattam rá, amit Jézus Krisztus vállalt értünk,
bűnösökért, aki helyettünk fizette ki adósságunkat a kereszten.Ahogyan erről az apostol Pál így írt
„odaszegezte adóslevelünket a fára”. Nem arannyal és ezüsttel, hanem drága
vérén váltott meg romlott természetünkből, mert mi nem tudtuk volna magunk
erejéből kiengesztelni az Atyát.
Családommal - Gyöngyvér, Renáta, Gyöngyvirág, Illés - a felújított clevelandi imaház előtt 1990 nyarán
Búcsúzásul arra kértem a
gyülekezetet, hogy vegyék továbbra is komoIyan azokat az igéket, amiket hétről
hétre hallottak a testvérek. Mindig örömmel olvasom azóta is azokat a
clevelandi és más amerikai missziómezőről szóló híreket az Evangéliumi Hírnök
hasábjain, amiből Krisztus világraszóló megváltó üzenetének győzelmes
előretöréséről értesülhetek.
Dr. Mészáros Kálmán
volt clevelandi lelkipásztor (Budapest)
2021. február 23., kedd
Anabaptista gályarabokra emlékeztünk az ausztriai Falkenstein várában
Az anabaptista reformáció fél
évezredes évfordulójához közeledve nemzetközi történelmi megemlékezésre került
sor 2019. június 17-én az ausztriai Falkenstein/Sólyomkővár (2162 Falkenstein,
Poysdorf, Ausztria) fellegvárának udvarán kialakított emlékhelyen.
A nemzetközi csúcstalálkozó képviselői, kezükben az aláírt együttműködési megállapodással, az anabaptista gályarabok emlékére kialakított emlékhelyen Falkenstein várának udvarán
A történelmi megemlékezés
apropóját a 480 évvel ezelőtt Habsburg Ferdinánd császár parancsára
végrehajtott kegyetlen intézkedések adták. Ebben az időben ugyanis az
osztrák–csehmorva–magyar hármashatár környékén több tízezer Svájcból és
Németországból elűzött anabaptista menekült keresett ideiglenes menedéket és
letelepedési lehetőséget.
A habsburg császár az
anabaptista menekültek legtehetségesebb teológusát és evangélistáját, dr.
Hubmayer Balthazárt már korábban letartóztatta és 1528-ban Bécsben
máglyahalálra ítélte. A mozgalom vértanúvá vált vezetőjének őrhelyét Hutter
Jakab vette át, aki igyekezett a több hullámban érkező újabb menekülteket
letelepíteni, a túlélésüket megszervezni és a jeruzsálemi gyülekezet mintáját
szem előtt tartva az evangéliumi szociális egyenlőséget megvalósítani. Ennek
érdekében különböző szakmák szerint csoportosítva közös – hutterita, habán –
udvarházakat hozott létre.
Falkenstein/Sólyomkő vára Ausztriában
1539 telén császári parancsra
újabb letartóztatási hullám indult a vallásuk miatt üldözött menekültek ellen.
Ennek eredményeként a környező településekről 150 anabaptistát tartóztattak le,
akiket Falkenstein várába hurcoltak és a fellegvár börtönpincéjében éheztettek
és kínoztak hosszú hónapokon át. Bár a foglyok hitbeli meggyőződését nem tudták
megtörni, – asszonyaikat és gyerekeiket elengedve – 95 anabaptista vezetőt
gályarabságra ítéltek. Őket rabláncra fűzve gyalogosan indították Trieszt felé,
ahol a gályák evezőpadjához láncolva pusztultak el a törökökkel vívott tengeri
csatákban.
Az anabaptista
keresztségmegújító mozgalom Falkensteinben fogva tartott és ártatlanul
gályarabságra ítélt hitőseinek emlékére szervezett csúcstalálkozón nyolc ország
– Ausztria, Csehország, Magyarország, Németország, Olaszország, Románia,
Szlovákia és USA – baptista és más evangéliumi egyházak képviselői,
egyháztörténészei, teológiai tanárai és diákjai vettek részt.
A csúcstalálkozó
záródokumentumát, melyet a cikk mellékletében is olvashatunk, a következő
vezetők írták alá: Reinhold Eichinger (az Ausztriai Evangéliumi Egyházak
Szövetségének elnöke), dr. Mészáros Kálmán Ph. D., (az MBE Történelmi
Bizottságának elnöke, a BTA egyháztörténeti tanszékének docense), Pavel Coufal
(a Csehországi Baptista Egyház elnöke), Johannes Dyck (a Németországi Mennonita
Testvérközösség elnöke), Joseph Vix (ausztriai anabaptistakutató), Benkő Ferenc
(a Habánörökség Hagyományőrző Kultúrkör vezetője), dr. Maël D. S. Disseau, Ph.
D. (az olaszországi Balthasar Hubmaier School of Theology & Missions
dogmatikaprofesszora és dékánja), dr. Borzási István (a romániai baptista
Emanuel University of Oradea-Nagyvárad tanára), dr. Szőllős János (a Szlovákiai
Baptista Szövetség alelnöke), Alexander K. Erdélyi (Evangéliumi Könyvkiadó, a
Szlovákiai Baptista Egyház Történelmi Bizottságának képviselője) és dr. Emir
Caner, Ph. D. (történész, a Truett McConnell University, Cleveland, GA, USA
elnöke)
*************************
EGYÜTTMŰKÖDÉSI MEGÁLLAPODÁS AZ
ANA/BAPTISTA TÖRTÉNELMI ÖRÖKSÉG MEGŐRZÉSÉRŐL ÉS TOVÁBBADÁSÁRÓL
Ezen a napon, 2019. június
17-én, az ana/baptista örökség képviselői nyolc különböző országból – Ausztria,
Csehország, Magyarország, Németország, Olaszország, Románia, Szlovákia,
Amerikai Egyesült Államok – összegyűltünk közösen az alsó-ausztriai Falkenstein/Sólyomkővár
történelmi jelentőségű várkastélyában, ahol a korabeli anabaptistákat
kegyetlenül üldözték és gályarabságra ítélték a Jézus Krisztusba vetett
állhatatos hitükért (Mt 5,10–12).
Ennek a reformáció radikális
irányzatának is nevezett evangéliumi mozgalomnak a tagjai évszázadokon át
igyekeztek a Jézus Krisztustól kapott nagy misszióparancsolatot teljesíteni (Mt
28,18–20) és a nagy szeretetparancsolatot követni (Mt 22,37–40). Az Úr iránti
megingathatatlan elkötelezettségükért sokaknak a legmagasabb árral, azaz az
életükkel kellett fizetniük és így ítéltettek méltóknak arra, hogy üldözve
legyenek Megváltójukért (ApCsel 5,41).
Alulírottak mindezért
elkötelezzük magunkat arra, hogy hitelődeink lelki örökségét megőrizzük és a
hithősök élettörténetét nagyra értékelve másokkal is megismertetjük (1Kor
16,18). Ezen túl odaszánjuk magunkat arra, hogy erőfeszítéseinket összehangolva
kutatásaink eredményeit és újabb felfedezéseinket egymással közölni fogjuk.
Abban reménykedünk, hogy a világ közvéleménye megismerheti ezeknek a hűséges
hívőknek a hősies élettörténeteit, és ezáltal Megváltónk minden emberért
bemutatott áldozatos szeretetére is rámutathatunk (Jn 3,16).
Mint ahogy Jézus Krisztus
hűséges követői által a múltban, a jelenben és a jövőben is dicsőüljön meg az ő
szent neve a mi életünk által is! (Ef 5,2).
„Az igazság halhatatlan.”
Krónikás:
Dr. Mészáros Kálmán
egyháztörténész, az MBE TB elnöke
2019.07.17.
Anabaptista gályarabok nyomában
Az anabaptista reformáció 500 éves jubileumi évtizede keretében (2013 – 2023)
Anabaptista hitősökre
emlékeztünk az ausztriai Falkenstein/Sólyomkővár udvarában kialakított
anabaptista emlékhelyen 2019. június 17-én. A nemzetközi találkozón nyolc
európai ország egyházi delegációja és anabaptista egyháztörténésze vett rész. Az ünnepség során megemlékezésre kerül sor a várban fogvatartott és onnan elhurcolt anabaptista gályarabok küzdelmes sorsáf felidázve. A történelmi eseményre számos vendég érkezett Amerikából és Közép-Európa országaiból, így Magyarországról is a budapesti Baptista Teológiai Akadémia hallgatói számára meghirdetett "Anabaptista emléktúra 2019” keretében.
Mit kell tudnunk
Falkenstein/Sólyomkővár anabaptista vonatkozásáról?
Falkenstein/Sólyomkővár a
hajdani Morvaország (ma Csehország), Felső-Magyarország (ma Szlovákia) és
Ausztria hármas határának közelében található település, Bécstől északra
mintegy 50 km-re. Valamikor a reformációt követő évtizedekben ez a vidék
szolgált menedékül a Svájcból, Dél-Németországból és az ausztriai Tirolból
elűzött anabaptisták számára.
1526 után az osztrák határ
túloldalán található morvaországi (ma Csehország tartozó) Nikolsburg / Mikulov
a mintegy 70 ezres anabaptista menekültáradat szellemi központjává vált.
Korának legismertebb anabaptista reformátora Dr. Hubmayer Baltazár ebben a
városban talált átmeneti menedéket és irányította a környék településein
letelepedő anabaptista közösségek életét. Hubmayer doktor Luther Mártonnak volt
kortársa, kezdetben feltétel nélküli híve, majd a hitvalló bemerítés igazságának
hirdetése miatt a wittenbergi reformátor legfőbb szellemi ellenfele.
Hubmayer híveivel együtt a
huszita ébredés hazájában, Morvaországban keresett védelmet. Eredményes
munkásságát jelzi, hogy igehirdetésére az ország egyik legismertebb főnemese,
Nikolsburg városának egyházi főméltósága Liechenstein Lénárd őrgróf is megtért,
akit Hubmayer részesített hitvalló keresztségben. Igazán ennek köszönhető, hogy
az anabaptisták egy ideig az őrgrófság területén szabadon élhettek. Hubmayer
anabaptista reformátor 25 teológiai témájú könyvei közül 18-at Nikolsburg
városában nyomtathatott ki.
Nikolsburg és környéke az anabaptista habánok fellegvára lesz
Dr. Hubmayer Baltazár anabaptista reformátor
Falkenstein várával szemben, az Ausztria és Csehmorva határ másik oldalán található Nikolsburg várát a Lichtensteiniek és Ditrichsteinek építették. Az előbbiek telepítették le először morva területre (1520 táján) a Svájcból menekült újrakeresztelő/anabaptistákat, azaz a habánokat. Innen rajzottak a szorgalmas habánok kelet felé, egészen Erdélyig. 1599-ben viszont Francz Ditrichstein olmützi püspök ellenreformációs búcsújáróhellyé fejlesztette a várost. Ezért az anabaptistáknak menekülnie kellett… Nikolsburg (Mikulov) vára még ma is büszkén emelkedik az azonos nevű város fölé, Alsó-Ausztria határának közelében. Dr. Hubmaier Baltazár érkezésével 1526-ban, az anabaptisták fellegvára lett.
Simprecht Sorg, egy könyvnyomdász, aki magával hozta Hubmaiert Zürichből, azonnal felállított egy nyomdász műhelyt. Célja az volt, hogy a számtalan anabaptista írás terjesztésének fő forrása legyen. Hubmaier, erőteljes szónokként, elnyerte a Liechtenstein földesurak kegyeit. Maga Liechtensteini Leonhard herceg is a saját városában „sok más emberrel együtt” bemerítkezett.
Hubmaier gyakorlatias prédikációja során Nikolsburg és környéke villámgyorsan hihetetlen népszerűségre tett szert. Összesen 12 000 vallási menekült telepedett le itt. A mai Ausztriának és Európa felének hívői a herceg védelmét élvezték. A Predigstuhl utca és a Steinzeile utca felső szakasza körüli teljes városrészt nyilvánvalóan sok láb vájta a földbe. A házak hasonlóak ahhoz, amely a niedersulzi Anabaptista múzeumnak ad otthont.
Sajnos a bécsi udvar, élükön
I. Habsburg Ferdinánddal, aki 1526 után Magyarország északi és nyugati
területeit is bekebelezte, a katolicizmus védelmében kegyetlen törvényeket
hozott a protestáns eszmék megfékezése érdekében. Ennek esett áldozatául
Hubmayer Baltazár is, akit a császár magához rendeltetett Bécsbe és minden
törvényes kihallgatás nélkül 1528. március 10-én máglyahalálra ítélt. Hubmayer
hűséges hitvesét pedig néhány nap múlva a Dunába fojtatta.
A vezető nélkül maradt
morvaországi anabaptisták élére később Hutter Jakab állt, aki az ősegyház
példáját követve a közösség hithű tagjai számára a túlélés érdekében „gazdasági
udvarokat” hozott létre különböző kézműves szakmák köré tömörülve. Ennek az
anabaptista mozgalomnak a Észak-Magyarországra (Felvidék) és Erdélybe
letelepedett ágát hívták hazánkban „habán”, vagy „újkeresztyén”, "újbaptista" testvéri
mozgalomnak.
1539. Habsburg Ferdinánd
kegyetlen üldözésének újabb hulláma 1539-ben erősödött fel az anabaptisták
ellen. Megállíthatatlan létszámnövekedésüket irgalmatlan megtorló akciókkal
kívánta megfékezni. Így történt, hogy 1539. december 6-án a fenn említett morva-magyar-osztrák
határ környékén élő mintegy 150 anabaptista testvért tartóztatott le és
záratott Falkenstein/Sólyomkő várának sötét várbörtönébe. Majd hosszabb fogság
után az asszonyokat és gyermekeiket elengedve mintegy 90 vezető anabaptista
személyt ítélt gályarabságra. A férfiakat egymáshoz láncolva, indított katonai
őrizet mellett gyalogosan a magyar-osztrák határ mentén az Adria parti
kikötővárosba, Triesztbe. Bár útközben a foglyok közül többen meghaltak, vagy
megszöktek, a megmaradt áldozatok a gályák evezőihez láncolva kellett
letölteniük élethosszig tartó büntetésüket.
Erre az eseményre emlékeztünk Falkenstein / Sólyomkővár udvarán ünnepi istentisztelet keretében. A
vár épen maradt helységeiben egy többfunkciós múzeum is nyílt anabaptista gályarabok
emlékére. Sőt a vár kapubejáratánál egy élethű tengeri gálya is épült, ahol az
evezők nehéz mozgatását is kipróbálhatják az erre önkéntesen vállalkozók. A
vármúzeum bárki számára megtekinthető, ahol eredeti anabaptista emléktárgyak i
láthatók korabeli berendezésekkel, képekkel, eszközökkel, történelmi
leírásokkal, dokumentumokkal.
Az anabaptista hutterita habánok 1546-ban menekültek nagyobb tömegben Észak-Magyarországra a Felvidékre
Nikolsburg volt a
kiindulópontja még jó ötven további helyszínnek, ahol az anabaptista mozgalom
hutterita ága letelepedett. A klérus még Bécsben is amiatt panaszkodott, hogy
sok zarándok megy Nikolsburgba. Az egész helyzet tüskét jelentett a bécsi
kormány szemében. Királyi parancsra a protestáns fejedelem kénytelen volt
kiadni megbecsült teológusát, Hubmaier Baltazárt, akit 1528-ban Bécsben máglyán
elégettek.
Bécsben később további fontos
nikolsburgi anabaptista vezetőket végeztek ki, mint pl. Jakob Wiedemannt és
Oswald Glaidtot. Riedmann Péter, egy másik anabaptista vezetőről azt tudjuk,
hogy 1529-ben 23 éves fiatalemberként „baptista hitéért 3 év, négy heti
fogságot szenvedett.” Később még újabb 6 évi börtönbüntetésre ítélték baptista
meggyőződéséért. Az anabaptisták egy jelentős csoportja az egyre fokozódó
üldözés és vallási türelmetlenség miatt Riedemann Péter vezetésével 1546-ban
Észak-Magyarország (Felvidék, ma Szlovákia) területre menekült.
1622-ben Franz Dietrichstein
herceg és bíboros, Nikolsburg új ura, magára vállalta, hogy „kiirtson minden
eretneket a területéről”. Abban az évben minden anabaptistát vagy arra
kényszerítettek, hogy áttérjen a katolicizmusra, vagy üres kézzel hagyja el a
környéket. Még a betegeknek sem engedték meg a további ottmaradás a közelgő tél
ellenére sem…
Magyar vonatkozású esemény
Nikolsburgban:
Itt kötötte meg 1621. december
31-én Bethlen Gábor II. Ferdinánd megbízottaival a „nikolsburgi békét”,
amelynek értelmében Bethlen lemondott a királyi címről, visszaadta Ferdinándnak
a koronát és vele együtt a hatalmában tartott észak-magyarországi vármegyéket
is. Cserébe hét keleti megyét (Erdély) kapott.
25
éve nem láttuk egymást dr. Mészárosné dr. Seres Leilával, de olyan
természetességgel ülünk be egy kávézóba beszélgetni, mintha legutóbb tegnap
ittunk volna egy forró csokit együtt. Rengeteg kérdésem van, és hiába
igyekszünk fegyelmezetten haladni az interjúban, a jókedv újra és újra Leila
életkedvtől áradó történetfolyamába sodor bennünket. Pedig nehéz, sőt tragikus
események is szóba kerülnek.
Mészáros család
–
Hogyan találtatok egymásra a férjeddel, aki baptista lelkész, sőt, egyházelnök
is volt? Nem szokványos a történetetek…
– Huszonévesen hadilábon álltam a fiúkkal. Féltem, hogy mi lesz, ha rosszul
döntök, mivel a szüleim elváltak, és úgy éreztem, a házasság kérdésében nem
hibázhatok. Kálmánnal Tahiban, egy baptista konferencián találkoztunk
először, ez egyszerű beszélgetéssel indult. Az albertirsai gyülekezet
fennállásának 100. évfordulójára szerkesztett könyv miatt váltottunk pár szót,
amelynek én voltam az egyik szerzője.
Egy tekintélyes egyházi elöljárót láttam
benne, ő volt dr. Mészáros Kálmán. Akkor ő a családi tragédiájuk után még nehéz
lelki állapotban volt, abban az évben halt meg egész fiatalon, 48 évesen a
felesége mellrákban. Sokáig nem találkoztunk újra, majd az előbb említett könyv
miatt kezdtünk e-maileket váltani.
Amikor
Kálmán szóba hozta, hogy ő többre gondol kettőnk kapcsolatában, én egyáltalán
nem tudtam, hogyan döntsek. Isten útján akartam menni, de nem láttam tisztán.
Időre
volt szükségem. Kapóra jött egy másfél éves heidelbergi ösztöndíj. Dolgoztam a
kutatási programban, és mindennap kerestem Isten útmutatását.
–
Végül is mi segített a döntésben, és férjed nem mindennapi újrakezdését hogyan
fogadta a környezetetek?
– Kálmán, amikor megkérte a kezem, nagyon őszintén elmondta, hogy számára a
lelkészi elhívása az első, ő száz százalékban Istennek szolgál. Akkor elkezdtem
tűnődni azon, hogy én hány százalékos keresztyén vagyok. Visszamentem
Németországba, és ahogy olvastam a Bibliát – elkezdtem a legelején, hátha
megtalálom a választ a végére – egyre világosabb lett számomra, hogy Istennek
kell igent mondanom. Amikor az életemet teljesen Istenre bíztam, akkor éreztem
úgy, hogy igent tudok mondani Kálmánnak is.
A családunk, a barátaink egy-két
kivételtől eltekintve magától értetődőnek vették a házasságkötésünket.
Többgenerációs családdal indultunk, hiszen velünk élt Kálmán édesapja és az
első házasságából származó fia, Illés, valamint az egyik lánya, Gyöngyvirág is. Fel
kellett nőnöm Kálmánhoz.
Én
mindig fel fogok nézni rá, mert ő Isten különleges szolgája. Ha egy kicsit is
hozzá tudok tenni az ő küldetéséhez, az engem nagy örömmel tölt el.
Dr. Mészárosné Dr. Seres Leila és Dr. Mészáros Kálmán
–
Három gyermeketek van, és visszaálltál a munkába. Hogyan tudsz a család mellett
orvos és lelkészfeleség is lenni? Hogyan szervezed az életet, hogy az
harmonikus legyen?
– A család, a munka és a gyülekezet összeegyeztethetősége nem könnyű. A mai
reggel is úgy indult, hogy a legkisebb gyermekünk náthás lett, de vizsgáztatnom
kellett – így bejött velem az egyetemre. Amíg a vizsgázó egyetemisták tételeket
dolgoztak ki, ő szépen rajzolgatott. Családbarát munkahelyem van, a főnököm
nagyon megértő, ez szinte elengedhetetlen ahhoz, hogy egy édesanya sikeres
lehessen a munkájában.
Az édesanyám és a férjem sokat segítenek. Sőt, még
Gyöngyvirág, a férjem nagylánya is gyakran jön hozzánk, a gyerekek nagyon
szeretik. A kispesti baptista gyülekezetben, ahol a férjem lelkipásztor, sok
feladatom van, de én is baptista gyülekezetben nőttem fel, így tulajdonképpen
mindig azt csináltam, amit most: beszélgetek az emberekkel, foglalkozom a
gyermekekkel, készülünk a szeretetvendégségekre, betegeket látogatunk. Talán
most nehezebb, mert nagyobb a felelősségem és kevesebb a szabadidőm...
A
házasságunkban pedig azt éljük meg, hogy áldás alatt vagyunk. Ahogy Kálmán
szokta mondani: „Az áldás alól nem szabad kijönni.”
–
Ez látszik most is rajtad. Sok feladatról, munkáról mesélsz, de közben
mosolyogsz. Milyen munkát végeztek a Baptisták az Egészségért Munkacsoportban?
– Ez a munkacsoport azért jött létre 2009-ben, hogy összefogja a baptista
orvosokat. Az alapító dr. Nagy Imre érsebész volt, ő a kórházi munkája mellett
szervezett ingyenes vizsgálatokat, mert látta az igényt. Mára kiegészült a
csoport egészségügyben dolgozó baptista szakemberekkel: gyógytornászokkal,
ápolókkal, dietetikusokkal, lelki gondozókkal, így száz fölötti a
taglétszámunk.
Az egészséggel kapcsolatos információkat igyekszünk sokakhoz
eljuttatni, illetve szűrőprogramokat, ingyenes vizsgálatokat szervezünk.
Szívesen látjuk az önkénteseket, ha szeretnének csatlakozni. A munkánk alapját
a gyülekezetek képezik, ők szervezik meg az adott programot, amelynek helyszíne
az imaház vagy a helyi művelődési ház. Felekezetköziek vagyunk, gyakran a helyi
orvosok is segítenek. Vérnyomás- és vércukorméréssel, életmód-tanácsadással,
felvilágosító előadásokkal várjuk az érdeklődőket.
–
Van egy másik fontos programotok is, amelyben szintén a Baptista Egyház
társadalmi szerepvállalása mutatkozik meg személyes, emberközeli módon.
– Igen, ez a Szívpárna Program, amelyben benne van a férjem első
feleségének emléke is. Mellműtéten átesett nők számára készítjük a szívpárnákat
2012 óta, több ezer darabot. Ez a párna szinte gyógyászati segédeszköz, mert
enyhíti a műtét utáni fizikai tüneteket, de ettől még sokkal fontosabb a
gesztus értéke. A párnákhoz apró igei üzenetet csatolunk, és személyesen
visszük el azokba a kórházakba, ahol fogadókészek erre.
Ha nyitottságot
tapasztalunk az intézmény dolgozói részéről, az megkönnyíti a munkánkat.
Legutóbb például Kispestről a vasárnapi istentisztelet után mentünk be a Szent
István Kórházba, hogy beadjunk 50 párnát. Volt olyan hölgy, aki a gyógyulása
után fogalmazta meg, hogy a műtét utáni elhagyatottságában a szívpárna segített
neki, hogy összeszedje magát és talpra álljon. A lelki erejét kapta vissza
attól, hogy valakik ismeretlenül is gondoltak rá, és ajándékot küldtek neki.
Ezzel azt üzenték, hogy ő fontos.
–
Milyen terveid vannak?
– A család, az egyházi feladatok és az egyetemi tanítás kitölti a napjaimat. A
gyerekekkel otthon töltött évek után nem tértem vissza a klinikusi praxisba, de
a Testnevelési Egyetem orvosi kutatási projektjeiben részt veszek, és
gondolkodom azon is, hogyan tudnám az időmbe a sportorvosi szakvizsgát
beilleszteni.
A
tanítást magaménak érzem, mindig is csodálattal töltött el, hogy a jó Isten
hogyan tudta megteremteni a gyönyörű csontokat, ízületeket, a fantasztikus
emberi testet!
Hálás
vagyok azért is, hogy a férjemmel bejárhattuk határon innen és túl a
gyülekezetek sokaságát, ökumenikus kapcsolatokat is építhettünk. A gyerekeink,
a kicsik és a nagyok a legnagyobb csodák az életünkben. Jó úgy élni, hogy Isten
vezetését érezhetem, neki szolgálhatok. Boldog ember vagyok.